Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Keskinkertainen levy? Maailmanloppu?

IT
IT
3262 viestiä

#1 kirjoitettu 07.06.2019 17:00

Keskinkertainen levy? Maailmanloppu?


Maailma on pullollaan keskinkertaisia levyjä... Vai onko?! Sillä onko oikeastaan niin, että vain ne "Best Of" -viritykset oikeastaan ovat niitä huippulevyjä? Sana on vapaa...

¤¤¤
Itse pohjustan tän aiheen omalla näkökannallani... Lähdetään siitä, etttä kunkin levyn piisit pisteytetään numeroilla 1-5, ja lasketaan levylle keskiarvo...

Esimerkin vuoksi tuossa parin levyn omat arviot:
¤ KISS - Destroyer (1976)
- Levyn keskiarvo 3,4
- Levyllä mukana 2 kpl piisejä, joiden arvosana alle 3 pistettä
- Levyllä mukana 2 kpl 5 pisteen piisejä

¤ Eagles - Hotel California (1976)
- Levyn keskiarvo 3,6
- Levyllä ei yhtään piisiä, jonka arvosana olisi alle 3 pistettä
- Levyllä 2 kpl 5 pisteen piisejä


Noista kahdesta levystä voikin jo tehdä muutaman huomion...
- Ensinnäkin on kovan työn alla saada julkaistuksi levy, jonka keskiarvo on yli 3,5 pistettä. Silti tällainen levy on vain keskiverto albumi, eikä mitenkään häikäise.
- Hyvälle levylle tarvitaan 1-3 viiden pisteen piisiä, ja mielellään sellaisella ei ole yhtään alle 3 pisteen piisiä.
- Yli 4 pisteen keskiarvoon on mahdollista kyllä päästä, mutta yleensä tällaiseen suoritukseen vaaditaan jonkinlainen "Best Of" kokoelma...

Toisaalta "vesissäkin on eroja"... Tuohon keskivertolevyn noin 3 pisteen keskiarvoon voi päästä monella tavalla:
- Voi olla pari super hittiä, muutama keskiverto piisi, ja sitten jotain ihan kuraa...
- Voi myös olla tasapaksuja piisejä, jotka eivät häikäise, mutta jotka myöskään eivät ole mitään super kuraa... Tällainen levy voi hyvinkin myydä, ja monien underground yhtyeiden levyt ovat usein juuri tällaista tavaraa; kuunneltavaa mutta ei mitenkään häikäisevää...

Ja sitten tulee ne reilusti alle 3 keskiarvon omaavat levyt, joilla ei ole hittejä, mutta joilta puuttuu usein myös ne keskiverto hyvät ja kuunneltavat piisit, taikka sitten niiden seassa on todella aikamoista kuraa...

¤¤¤
Summa Summarum ja johtopäätökset?

- Musta tuntuu, että normaali albumit ovat lähes aina muutamia poikkeuksia ja niitä "Best Of" levyjä lukuunottamatta vain keskivertoalbumeja...
- Mikä kuitenkin nostaa jotkut keskivertoalbumit ohi muiden on se, että niiltä löytyy pari todella hyvää 5 pisteen hittipiisiä, loppujen ollessa keskivertokamaa, ja niiltä myös puuttuu todellinen kura...
- Underground bändille, jonka piiseillä ei ole varsinaista hittipotentiaalia, riittää että saa aikaiseksi niitä keskivertopiisejä, ja välttää sen pahimman kuran... Tällaisellakin suorituksella voi lopputulloksena olla hyvä ja kuunneltava keskiverto levy...


No niin... Olihan pitkä vuodatus, mutta pitkä oli asiakin... Olkaahan ihmiset samaa taikka eri mieltä, jos jotakuta sattuu tälllainen aihe kiinnostamaan...

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
46 viestiä

#2 kirjoitettu 08.06.2019 09:18

Mun mielestä levy ylittää keskinkertaisuuden jos se toimii kokonaisteoksena.
Levy voi olla loistava, vaikka sillä ei olisi yhtään ns loistavaa biisiä, kunhan se toimii kokonaisuutena.
Best of -levyt harvoin on loistavia levyjä, vaikka pitäisivätkin sisällään timanttisia biisejä.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#3 kirjoitettu 08.06.2019 11:48

veikko-antero kirjoitti:

Mun mielestä levy ylittää keskinkertaisuuden jos se toimii kokonaisteoksena.
Levy voi olla loistava, vaikka sillä ei olisi yhtään ns loistavaa biisiä, kunhan se toimii kokonaisuutena.
Best of -levyt harvoin on loistavia levyjä, vaikka pitäisivätkin sisällään timanttisia biisejä.


Joo... Ehkäpä noissa Best Of levyissä on se ongelma, että sitä makeaa tulee mahan täydeltä, ja silloin ne hitit ei erotu toisistaan...

Ja toi on kanssa se juttu, että se levy toimii kokonaisuutena... Mut otan tähän vielä kolmannen levyesimerkin, ja nyt on kyseessä Metallican Metallica elikkä se Musta Albumi vuodelta 1991...

Kuuntelin juuri koko levyn pitkästä aikaa ja annoin piiseille pisteet 1-5, ja olinkin jo melkein unohtanut miten hyvä levy tämä on... Tuossa speksit:
- Levyn keskiarvo 3,8
- Levyllä 3 kpl 5 pisteen piisejä
- Levyllä 4 kpl 4 pisteen piisejä
- Levyllä ei yhtään keskivertoa huonompaa eli alle 3 pisteen piisiä

Kun vielä ottaa huomioon, että tuolla levyllä on 12 raitaa, ja silti keskiarvo lähentelee neljää, niin onhan tuo keskivertoa parempi levy, muttei tämäkään silti yllä nelosen keskiarvoon, vaikka onkin hieman keskivertoa parempi levy...

Tuo mikä tuosta Mustasta Albumista juurikin tekee sen kuunneltavan kokonaisuuden on se ettei levyllä ole yhtään keskivertoa huonompaa alle 3 pisteen piisiä... Samalla levyllä on yli puolet piiseistä keskivertoa parempia eli 4 tai 5 pisteen piisejä...

Ja tossa varmaankin on hyvän levyn salaisuus... Ei yhtään kuraa levyllä, ja vaikka levyllä olisi vain yksi 5 pisteen hitti, niin siltä löytyy myös muutama keskivertoa parempi 4 pisteen piisi..

Mun pointti tässä taitaa olla se, ettei sitä keskivertoa pidä pelätä sitä omaa levyä tehdessä, koska keskivertoa paremman levyn aikaansaaminen on hemmetin vaikeaa... Hyvään levyyn riittää yksi hitti sekä muutama keskivertoa parempi piisi, kuitenkin niin ettei niitä keskivertoa huonompia kurapiisejä ole levyllä lainkaan... Huonot piisit kun tuppaa aina tekemään siitä kokonaisuudesta vähemmän kuunneltavan...

^ Vastaa Lainaa

veikko-antero
veikko-antero
46 viestiä

#4 kirjoitettu 08.06.2019 12:43 Muok:08.06.2019 12:51

Laitanpa tähän oman esimerkin keskivertotason komeasti ylittävästä levystä. Valitettavasti en löydä mistään digitaalisena itse levyä millä olis vaan tuo choir concerto osat 1-4. Tässäkin on loppuun koostettu jotain muuta, mikä kylläkin täytyy olla loistavaa sekin, koska on Schnittkeä
Mut joo, osat 1-4 on levynä semmoinen, ettei siinä oo oikeestaan yhtään heikkoa hetkeä.
On muuten aikä päräyttävä herätys myrsky-yönä, kun ton levyn ehkä atonaalisin kohta alkaa stereoista huutaa täysillä kun sähköt tulee takaisin. Tuli ehdoton määräys sen jälkeen, että sitä kasettia ei enää ikinä saa jättää stereoihin jos sitä kuuntelee
https://open.spotify.c...

veikko-antero muokkasi viestiä 12:47 08.06.2019
Ja ainakin mobiililla kuunnellen toi linkkaamani on aikas syvältä hanurista kun menee satunnaistoistolla... ei vaan saa laittaa mitään satunnaiseen järjestykseen jos/kun kyseessä on kokonaisuus

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#5 kirjoitettu 08.06.2019 14:24

veikko-antero kirjoitti:


Laitanpa tähän oman esimerkin keskivertotason komeasti ylittävästä levystä.

Mut joo, osat 1-4 on levynä semmoinen, ettei siinä oo oikeestaan yhtään heikkoa hetkeä.


Joo... Ehkäpä tuon hyvän levyn salaisuus on siinä, että sellaisilla ei ole yhtään huonoa raitaa... Tuollainen levy ei välttämättä edes tarvitse niitä hittejä, kunhan siis sitä kuraa ei ole joukossa...

Ja tosta levyjen ja piisien keskiarvottamisesta, niin taisi olla eka kerta itsellänikin kun niin tein... Tulee tuosta musiikin kuuntelusta helpostikin "tilastotiedettä" tuolla menetelmällä, mutta sinänsä tuo oli ihan hyödyllinen harjoitus...

Tää nyt sivuaa jo tuota "Korvaako laatu määrän?" -keskustelua kun sanon näin, että levyä tehdessä kannattaa antaa muutaman kaverin taikka ulkopuolisen pisteyttää levyn piisit 1-5 pisteellä, ja karsia kaikki 1 pisteen piisit heti kättelyssä pois... Ei haittaa vaikkei niitä 5 pisteen hittipiisejä olisikaan, kunhan levyn keskiarvo nyt ainakin lähentelee 3 pisteen rajaa taikka menee jopa aavistuksen verran sen yli...

Tein huvin vuoksi omalle uusimmalle Mikserin soittolistalle (IT Revisited 2019) tuon testin, ja sain keskiarvoksi öbaut 3 pistettä... Arviointikriteerinä siis piisin potentiaali jos se olisi studiossa ammattimaisesti tuotettu... Tuolla listalla ei ole yhtään 5 pisteen hittipiisiä, muttei myöskään yhtään 1 pisteen kurapiisiä...

Tuo siis oman musamaun mukaan tehty pisteytys... Selvästi jään kuitenkin jälkeen noita tässä ketjussa aiemmin esiteltyjä bändien keskiarvoja, pääasiassa siitä johtuen että lähes kaikki mun piisit tuolla soittolistalla on 3 pisteen kuunneltavia keskivertopiisejä, jotka ei häikäise juuri millään tavoin... Silti tuo on ainakin omasta mielestä ihan kuunneltava kokonaisuus... Keskivertokamaa siis...

Pisteytys siis tällä periaatteella: 5p Hittipiisi, 4p Keskivertoa parempi piisi, 3p Keskivertopiisi mutta ihan kuunneltava sellainen, 2p Keskivertoa huonompi piisi, 1p Kurapiisi jonka kuunteleminen tökkii pahasti...

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#6 kirjoitettu 10.06.2019 16:10

Hyvä aihe. Itse en ole siis koskaan never ever elämäni aikana kuullut tai kuunnellut yhtäkään aidosti erinomaista levykokonaisuutta ja hei siis populaarimusakulttuurissa.

Siksi lopetin aikoinaan levyjen ostamisen, kun alkoi vituttaa se pelkkä rahastamispuoli siinä. 1-5 helposti kuunneltavaa biisiä ja loput enemmän tai vähemmän täytebiisikamaa.

Greatest Hits on toki toimivampi formaatti musiikin biisihittiytimessä mutta ei levykokonaisuuksina. Ja siinäkin formaatissa mennään vieläkin enemmän raha edellä. Etenkin kun lisätään vielä kaikki ne Greatest of The Great -jatko-osat pelkkien The Greatest Hits -levyjen jatkoksi...jossa siis myydään jo sitä helppoa aiemmin myytyä hieman jopa rihkamaksi muuttunutta mutta aikaan sopivalla nonparellilla koristettuna.

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#7 kirjoitettu 10.06.2019 17:58

Dire Straitsin Brothers in Arms on silti yhä meikälle...ehkä se lähin albumi kohti täydellisyyttä.

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#8 kirjoitettu 10.06.2019 18:12 Muok:10.06.2019 18:14

Sir Elwoodin eka albumi on myös erityisen hieno. Äänitettiin livenä virheine kaikkineen. Jarren Rendez-Vous on yhä vieläkin upea kokonaisuus.

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#9 kirjoitettu 10.06.2019 18:23

Mikko Kuustosen eka oma levy oli myös yllättävän hyvä kokonaisuus siinä ajassa.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#10 kirjoitettu 10.06.2019 18:26

Popkorni kirjoitti:


Siksi lopetin aikoinaan levyjen ostamisen, kun alkoi vituttaa se pelkkä rahastamispuoli siinä. 1-5 helposti kuunneltavaa biisiä ja loput enemmän tai vähemmän täytebiisikamaa.


Mukava nähdä että säkin oot taas vauhdissa... Mut joo, hyvä kommentti sulta, ja tartunkin siitä tuohon yllä olevaan pätkään...

Nimittäin tuo "helposti kuunneltava" on kanssa tärkeä juttu... Yleensä ne parhaat piisit on myös helposti kuunneltavia, mutta näin ei aina ole... Monet ihan keskivertopiisit on myös helposti kuunneltavia...

Mut mua kanssa tökkii monilla levyillä se, että vaikka joku piisi olisi piisinä keskivertokamaa, niin se ei olekaan "helposti kuunneltava"... Joku siinä piisissä mättää vastaan ja laskee sen ja samalla levykokonaisuuden arvoa... Artistien kannattaisikin kiinnittää enemmän huomiota piisiensä "flowhun"...

Mut kaikki tää vaan alleviivaa sitä miten hemmetin vaikea on aidosti tehtailla niitä 5 pisteen hittipiisejä... Ei siihen yleensä jatkuvalla syötöllä pysty edes monet huippuartistit... Silti, kuten tossa yhdessä toisessa ketjussa argumentoin, niin on hyvä jos levykokonaisuudesta päätettäessä artistilla on muutama ylimääräinen piisi taskussa... Silloin voidaan juurikin karsia pois ne vähemmän kuunneltavat piisit...

Toisaalta tämä nykyinen levypisnes, jossa monet artistit julkaisevat yksittäisiä piisejä tietyin väliajoin aitojen albumien sijaan, asettaa uudet reunaehdot piisien kuunneltavuudelle... Tarvitaan keskimääräistä parempia piisejä, jotta ne yksittäisinä sinkkuina jaksavat nousta esiin siitä kaikesta tarjolla olevasta massasta ja herättää yleisön mielenkiinnon...

Mutta tuossa muuten esimerkin vuoksi pari piisiä, joissa on hyvä flow, ja jotka on helposti kuunneltavia... Piisit on tietty psykedeelisiä ja takavuosilta...

Gandalf - I Watch The Moon
Morning Glory - Jelly Gas Flame

Kummatkin on ihan vaan keskiverto piisejä sinällään, mutta näiden piisien "kuunneltavuus" ja hyvä flow nostaa paljonkin niiden arvoa... Tekisi mieli antaa kummallekin 4 pistettä.... Ei siis hittejä, mutta keskivertoa parempia...

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#11 kirjoitettu 10.06.2019 18:32

Noista biiseistä tulee heti mieleen Deep Purplen pahimmat täytebiisit.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#12 kirjoitettu 10.06.2019 18:47

Popkorni kirjoitti:


Noista biiseistä tulee heti mieleen Deep Purplen pahimmat täytebiisit.


Heh..

Mut tää vaan kuvastaa Popkorni hyvä sitä miten erilainen musiikkimaku sulla ja mulla on...

En ole itse asiassa koskaan oikein pitänyt sua aitona rock miehenä, ja tuo sun yllä oleva kommentti vaan alleviivaa sitä... Toki Purplen ekaa levyä voi kanssa pitää psykedeelisenä, mutta se että nostat esiin juuri Deep Purplen tuolta ajalta (kuten niin moni muukin kommentoija) on vain sitä jäävuoren huipun tuijottamista...

Suurin osa siitä jäävuoresta on veden alla piilossa, ja sitä on juuri underground rock tuolta ajalta... Sitä harva tuntee kunnolla... Itsekin olen vasta tutustunut siihen edes pintapuolisesti viime vuosina... Aluksi mustakin tuntui, että se saundi on syvältä, mutta enemmän tuota tavaraa kuunneltuani olen ruvennut tuosta saundimaailmasta tykkäämään, ja se on juuri sitä miltä aidon alkuperäisen rock musiikin pitääkin kuulostaa...

Toisaalta noita kahta linkkaamaani piisiä ei voi verrata moniin hittipiiseihin, joiden genre on tyystin toinen... Mutta omassa genressään ja omaan aikakauteensa suhteutettuna ne ovat kyllä hyviä piisejä; siis keskivertoa parempia...

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#13 kirjoitettu 10.06.2019 18:56

IT kirjoitti:
Popkorni kirjoitti:


Noista biiseistä tulee heti mieleen Deep Purplen pahimmat täytebiisit.


Heh..

Mut tää vaan kuvastaa Popkorni hyvä sitä miten erilainen musiikkimaku sulla ja mulla on...

En ole itse asiassa koskaan oikein pitänyt sua aitona rock miehenä, ja tuo sun yllä oleva kommentti vaan alleviivaa sitä... Toki Purplen ekaa levyä voi kanssa pitää psykedeelisenä, mutta se että nostat esiin juuri Deep Purplen tuolta ajalta (kuten niin moni muukin kommentoija) on vain sitä jäävuoren huipun tuijottamista...

Suurin osa siitä jäävuoresta on veden alla piilossa, ja sitä on juuri underground rock tuolta ajalta... Sitä harva tuntee kunnolla... Itsekin olen vasta tutustunut siihen edes pintapuolisesti viime vuosina... Aluksi mustakin tuntui, että se saundi on syvältä, mutta enemmän tuota tavaraa kuunneltuani olen ruvennut tuosta saundimaailmasta tykkäämään, ja se on juuri sitä miltä aidon alkuperäisen rock musiikin pitääkin kuulostaa...

Toisaalta noita kahta linkkaamaani piisiä ei voi verrata moniin hittipiiseihin, joiden genre on tyystin toinen... Mutta omassa genressään ja omaan aikakauteensa suhteutettuna ne ovat kyllä hyviä piisejä; siis keskivertoa parempia...


Meikä siis rakastaa aitoa juurimusiikkia, jossa on sydän ja sielu läsnä ja vihaa liian tekotaiteellista kopiomusiikkia. Pelkkään muottiin tungettu musiikki ilman aitoutta saa meikän aina vittumaiseen tilaan.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#14 kirjoitettu 10.06.2019 19:08

Popkorni kirjoitti:


Meikä siis rakastaa aitoa juurimusiikkia, jossa on sydän ja sielu läsnä ja vihaa liian tekotaiteellista kopiomusiikkia. Pelkkään muottiin tungettu musiikki ilman aitoutta saa meikän aina vittumaiseen tilaan.


Itse asiassa musta tuntuu, että suurin osa artisteista tekee sitä musiikkia sydämellään ja sielullaan, ja harva tekee mitään kopiomusiikkia... Ainakaan tarkoituksella...

Toki tuo sun kommentti kuulostaa seksikkäältä, kun sen noin muotoilet, mutta sehän on oikeastaan sellainen klisee, että "noin juuri hyvän musan diggarin kuuluukin ajatella"...

Meikäläistä ei saa vittumaiseen tilaan kopiomusiikki, vaan yleensäkin paska musiikki... Sitäkin on tarjolla ihan riittämiin, mutta se on taas subjektiivinen juttu, jota nuo sun ja mun aiemmat kommentit tässä ketjussa alleviivaa...

Sun hittimusiikki on mulle kopiomusiikkia, ja mun hittimusiikki sulle kopiomusiikkia... Näin se menee, ja aiheesta on itse asiassa turha edes väitellä, koska mitään absoluuttista mittaria tähän ongelmaan ei ole...

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
791 viestiä

#15 kirjoitettu 10.06.2019 19:29

IT kirjoitti:
Popkorni kirjoitti:


Meikä siis rakastaa aitoa juurimusiikkia, jossa on sydän ja sielu läsnä ja vihaa liian tekotaiteellista kopiomusiikkia. Pelkkään muottiin tungettu musiikki ilman aitoutta saa meikän aina vittumaiseen tilaan.


Itse asiassa musta tuntuu, että suurin osa artisteista tekee sitä musiikkia sydämellään ja sielullaan, ja harva tekee mitään kopiomusiikkia... Ainakaan tarkoituksella...

Toki tuo sun kommentti kuulostaa seksikkäältä, kun sen noin muotoilet, mutta sehän on oikeastaan sellainen klisee, että "noin juuri hyvän musan diggarin kuuluukin ajatella"...

Meikäläistä ei saa vittumaiseen tilaan kopiomusiikki, vaan yleensäkin paska musiikki... Sitäkin on tarjolla ihan riittämiin, mutta se on taas subjektiivinen juttu, jota nuo sun ja mun aiemmat kommentit tässä ketjussa alleviivaa...

Sun hittimusiikki on mulle kopiomusiikkia, ja mun hittimusiikki sulle kopiomusiikkia... Näin se menee, ja aiheesta on itse asiassa turha edes väitellä, koska mitään absoluuttista mittaria tähän ongelmaan ei ole...


Suurin osa tekee musiikkia ihan vaan kassakoneen tahdittamana. Helvetin harvalla on se aito musiikin sydän läsnä siinä kaikessa robottimaisessa tekemisessä.

^ Vastaa Lainaa

Hosse
Hosse
61 viestiä

#16 kirjoitettu 10.06.2019 19:55

Tässä kanssa muutama hyvä levy joissa ei turhaa paskaa ole lainkaan.
Pink Floyd: The Dark Side of the Moon
Mike Oldfield: ommadawn sekä tubular bells.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2748 viestiä

#17 kirjoitettu 11.06.2019 09:16

Tällainen pistearvostelu ja keskiarvon laskeminen jättää tyystin huomioimatta mielestäni tärkeimmäin aspektin musiikista eli sen, millaisia tunteita musiikki herättää tai välittää.

Mitä sitten jos objektiivisesti katsoen albumi on täysin keskinkertainen, jos se sopii tilanteeseen ja tunnetilaan täydellisesti? Musiikki on kuitenkin luonteeltaan heti luomishetkensä jälkeen ohimenevää ja katoavaa* — sen hyvyyttä kuuluu arvioida kuunteluhetkessä, ei jälkikäteen pisteyttämällä irrallaan siitä tunteesta, jonka kyseinen produktio on aiemmin tuottanut.

* ikuisesti säilyvät tallenteet toki ovat vähän muuttaneet tätä aspektia, mutta verrattuna esim. kuvataiteeseen, jossa lopputuloksena on aina pysyvä tarkasteltava tuote, niin se että musiikki soittamisensa jälkeen vain hetken värinää ilmassa ennen vaimenemistaan iäksi, tekee siitä hyvin hetkeen sidotun taiteenmuodon.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#18 kirjoitettu 11.06.2019 12:00

Funereal kirjoitti:

Tällainen pistearvostelu ja keskiarvon laskeminen jättää tyystin huomioimatta mielestäni tärkeimmäin aspektin musiikista eli sen, millaisia tunteita musiikki herättää tai välittää.


Toki... Olet ihan oikeassa... En mäkään oikeassa elämässä ole koskaan laskenut piiseille pisteitä ja levyille keskiarvoja... Tää oli vaan tällainen leikkimielinen harjoitus, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että itse asiassa suurin osa levyistä on vain keskinkertaisia tai hieman parempia...

Silti näiden keskinkertaistenkin levyjen joukosta löytyy eri tavalla kuunneltavia kokonaisuuksia... Keskinkertaisuutta ei siis sinällään pidä pelätä kun suunnittelee levyn julkaisua...

Paljon tärkeämpää on kuitenkin sen levyn flow ja kuunneltavuus, seikka joka tossa aiemmin kanssa tuli esiin... Uskoisin kuitenkin loppupeleissä, että ne paremmin ja helpommin kuunneltavat levyt tuottavat niitä positiivisia kokemuksia ja tunteita useammin kuin ne vaikeammin kuunneltavat levyt...

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2748 viestiä

#19 kirjoitettu 11.06.2019 18:52

IT kirjoitti:
Funereal kirjoitti:

Tällainen pistearvostelu ja keskiarvon laskeminen jättää tyystin huomioimatta mielestäni tärkeimmäin aspektin musiikista eli sen, millaisia tunteita musiikki herättää tai välittää.


Toki... Olet ihan oikeassa... En mäkään oikeassa elämässä ole koskaan laskenut piiseille pisteitä ja levyille keskiarvoja... Tää oli vaan tällainen leikkimielinen harjoitus, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että itse asiassa suurin osa levyistä on vain keskinkertaisia tai hieman parempia...


Jos valitsee mielettömän tavan arvioida albumeita tai mitä tahansa muutakin, voi saada mielivaltaisia tuloksia, jotka eivät välttämättä korreloi todellisuuden kanssa.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#20 kirjoitettu 11.06.2019 21:19

Funereal kirjoitti:


Jos valitsee mielettömän tavan arvioida albumeita tai mitä tahansa muutakin, voi saada mielivaltaisia tuloksia, jotka eivät välttämättä korreloi todellisuuden kanssa.


Itse asiassa toi on aikas yleistä, että piiseille saa antaa arvostelussa esim. 1-5 tähteä... Muusikoiden netin Maihinnousussa, joka on Mikserin kilpailija, voi piisille antaa juurikin 1-5 tähteä... Mikserissä piiseille saa antaa perinteisemmänn arvosanan 4-10 väliltä...

En tiedä mistä sä oot saanut tuon mielivaltaisen tavan ja siihen liittyvät mielivaltaiset tulokset mieleesi, mutta se vaan taitaa olla fakta, että jos porukka arvostelee 100 levyä, ja antaa niillä oleville piiseille yllä mainituissa raameissa pisteitä, niin tulos lähentelee piiseille annettavien pisteiden keskiarvoa taikka on jonkun verran sen yläpuolella (esim. 3-4 Maihinnousussa, ja 7-8 Mikserissä)... Kuitenkin niin, että harvempi levy saa aivan loistavia arvosteluita piiseillensä kautta linjan...

Piisien arvosanojen jakaumaa ja niistä laskettavia keskiarvoja, siis tilastollista päättelyä yksinkertaisimmillaan, käyttämällä voi hyvinkin analysoida sitä miksi yksi levy myy platinaa ja toinen ei, vaikka kummatkin ovat tietyllä tavalla vain "keskivertolevyjä" taikka hieman sen yläpuolella...

Tuo sun aiemmin mainitsema musiikin luomat tunnetilat on kanssa mielenkiintoinen kysymys... Mutta se on aika lailla kokonaan eri kysymys kuin se miksi samalla keskiarvolla, mutta erilaisella pistejakaumalla, olevat levyt myyvät eri tavalla, taikka voivat olla yhtä lailla kuunneltavia kokonaisuuksia eri tilanteissa...

Maailma on täynnä mielenkiintoisia kysymyksiä... Mutta kustakin kysymyksestä riippuu kuinka siihen on järkevää vastata... Keskiarvot vastaavat joihinkin kysymyksiin, joihin sun tunnetiloja analysoimalla ei vain päästä... Se kumpi niistä on itsessään mielekkäämpi kysymys, on kanssa täysin turha kysymys, koska noiden kysymysten ja niihin saatavien vastausten mielekkyys riippuu kokonaan siitä, mitä kysyvä henkilö kussakin tapauksessa haluaa tietää...

Sun kommenttia hieman muuttamalla sanoisin sulle, että jos rajoittaa mielivaltaisesti asettamiaan kysymyksiä, saa mielivaltaisesti rajoittuneita vastauksia...

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2748 viestiä

#21 kirjoitettu 12.06.2019 09:37 Muok:12.06.2019 09:40

On tilastollisen datan väärinymmärtämistä ajatella, että lähellä arvosteluasteikon keskikohtaa olevat keskiarvot kielisivät siitä että kaikki albumit ovat keskinkertaisia. Se siis tarkoittaa sitä että keskiarvodataa tulkittaessa jokin vitosta alempi arvosana pitää tulkita loistavaksi.

En tarkoittanut etteikö biisejä tai levyjä voisi arvostella pistearvostelulla, vaan että siinä vaiheessa mennään metsään, kun aletaan miettiä jotain pistearvosteluja biiseille jälkikäteen ja arvioimaan albumia niiden keskiarvosta. Kun se pistearvio kuuntelematta albumia oikeanlaisessa mielentilassa (siis kuten luonnostaan kuuntelisi kyseisen albumin) ei todennäköisesti korreloi sen kanssa, miten albumin arvostelisi kuuntelun yhteydessä.

Vai etkö itse ole huomannut että jossain tietyssä mielentilassa jokin albumi jota muutoin pidät keskinkertaisena, kuulostaakin yhtäkkiä timanttiselta? Tai toisin päin.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
376 viestiä

#22 kirjoitettu 12.06.2019 09:39

Toisen kakkonen on toisen vitonen

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#23 kirjoitettu 12.06.2019 10:04

Funereal kirjoitti:

On tilastollisen datan väärinymmärtämistä ajatella, että lähellä arvosteluasteikon keskikohtaa olevat keskiarvot kielisivät siitä että kaikki albumit ovat keskinkertaisia. Se siis tarkoittaa sitä että keskiarvodataa tulkittaessa jokin vitosta alempi arvosana pitää tulkita loistavaksi.

En tarkoittanut etteikö biisejä tai levyjä voisi arvostella pistearvostelulla, vaan että siinä vaiheessa mennään metsään, kun aletaan miettiä jotain pistearvosteluja biiseille jälkikäteen ja arvioimaan albumia niiden keskiarvosta. Kun se pistearvio kuuntelematta albumia oikeanlaisessa mielentilassa (siis kuten luonnostaan kuuntelisi kyseisen albumin) ei todennäköisesti korreloi sen kanssa, miten albumin arvostelisi kuuntelun yhteydessä.

Vai etkö itse ole huomannut että jossain tietyssä mielentilassa jokin albumi jota muutoin pidät keskinkertaisena, kuulostaakin yhtäkkiä timanttiselta? Tai toisin päin.


Toki olen tuon huomannut... Ei näissä mitään absoluuttisia totuuksia ole, ja toki toisen kakkonen on toisen vitonen...

Mun pointit on lähinnä nämä:
- Levyjen analysoinnissa on hyvä käyttää erilaisia työkaluja kattavan kokonaiskuvan saamiseksi.
- Sitä keskinkertaisuutta ei pidä pelätä, koska keskiarvoltaan keskinkertainenkin levy voi olla monella tapaa loistava.

Jos lukisit tän ketjun huolella, niin huomaisit mun analysoineen Metallican, KISSin ja Eaglesien levyjä keskiarvojen näkökulmasta... KISSin Destroyer on siinä mielessä hieman keskiarvoa parempi levy, että se möi oliko nyt tuplaplatinaa aikoinaan jenkeissä... Se mikä erottaa sen monesta keskivertolevystä, on se että sillä on muutama hittipiisi, mutta myös pari keskivertoa heikompaa kapppaletta...

Joku underground bändikin saattaa tehdä keskivertolevyn, josta hittipiisit puuttuvat tyystin, mutta levy on silti erittäin kuunneltava... Tuo Metallican Musta Albumi puolestaan sai mun arvostelussa parhaan arvosanan, ja oli keskivertoa parempi levy lähes 4 pisteen keskiarvolla, mutta tuolla levyllä yli puolet piiseistä olikin mun mielestä 4 tai 5 pisteen piisejä...

Se mitä nuo arvosanajakaumat paljastavat on se, että suurin osa levyistä Best Offeja ja muita poikkkeuksia lukuun ottamatta on vain keskivertolevyjä taikka keskivertoa hieman parempia... Silti on monta erilaista arvosanajakauman muotoa, joilla keskivertolevyt tai hieman paremmat levyt voivat loistaa ja olla hyviä kuuntelukokemuksia...

Ja kun puhutaan siitä kappaleiden ja albumien aiheuttamasta tunnepuolesta ja kuuntelukkokemuksesta, niin se tunnepuolihan nimenomaan heijastuu siinä minkälaisia arvosanoja porukka antaa eri piiseille... Eli annanko nyt tälle kappaleelle 3 vaiko 5 tähteä...

Toki yhtenä päivänä tuo 5 tähden piisi voi toimia, ja toisena ei, ja joskus on sellainen fiilis että se 3 tähden piisi menee sen 5 tähden piisin edelle... Nää on maku- ja fiilisasioita, eikä tuo keskiarvojen tarkastelu poissulje tuota...

Se missä piisien arvottaminen ja niiden keskiarvojen laskeminen voi auttaa on se kun artisti suunnittelee levykokonaisuutta:
- Ensinnäkäään albumille ei saa päästää 1 tähden piisejä, ja mielellään tulee karsia myös ne 2 tähden piisit... Tämä nostaa levyn arvoa ja kuunneltavuutta...
- Toisekseen piisien arvottaminen auttaa levyn piisien rytmittämisessä... Ei ole mitään järkeä laittaa levyn kolmea parasta piisiä kaikkia siihen levyn alkuun vaan jakaa ne tasaisemmin levylle...

Eli kyllä tilastoille on oma paikkansa tässä hommassa aivan kuten tunnepuolenkin huomioon ottamiselle... Mun pointti on se, ettei kannata fakkiutua mihinkään kapeaan näkökulmaan, vaan käyttää erilaisia työkaluja ja menetelmiä... Sitä kutsutaan joskus myös triangulaatioksi, eli samaa ongelmaa ja aihetta lähestytään eri näkökulmista, ja kaikki valaisevat siis sitä kysymystä jollakin tapaa... Toki toiset näkökulmat voi olla monikäyttöisempiä ja hyödyllisempiä kuin toiset...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#24 kirjoitettu 12.06.2019 15:49

Funereal kirjoitti:


On tilastollisen datan väärinymmärtämistä ajatella, että lähellä arvosteluasteikon keskikohtaa olevat keskiarvot kielisivät siitä että kaikki albumit ovat keskinkertaisia.

En tarkoittanut etteikö biisejä tai levyjä voisi arvostella pistearvostelulla, vaan että siinä vaiheessa mennään metsään, kun aletaan miettiä jotain pistearvosteluja biiseille jälkikäteen ja arvioimaan albumia niiden keskiarvosta.


Joo... Palaanpa vielä toistamiseen tähän sun kommenttiin, koska se vaatii selvennystä... Mun pointti ei oikeastaan ole se, että levyjä pitäisi arvostaa niiden keskiarvon mukaan, vaan että: levyjä pitää tarkastella sekä niiden keskiarvon että sillä olevien kappaleiden saamien arvosanojen jakauman näkökulmista... Siis sekä että....

Esimerkin vuoksi otetaan tuo KISSin Destroyer vuodelta 1976 joka myi jenkeissä tuplaplatinaa... Levyn speksit on tuossa:
- 5p piisejä: 2 kpl
- 4p piisejä: 2 kpl
- 3p piisejä: 3 kpl
- 2p piisejä: 2 kpl
- 1p Piisejä: 0 kpl
- Kymmenes raita levyllä ei ole varsinainen piisi, joten jätin sen arvostelematta.
- Levyn keskiarvo on: 3,4

Otetaan toiseksi levyksi kuvitteellinen 1970-luvun alun underground bändin levy, jolla on paljon keskihyviä piisejä, muttei yhtäkään hittiä:
- 5p piisejä: 0 kpl
- 4p piisejä: 2 kpl
- 3p piisejä: 8 kpl
- 2p piisejä: 0 kpl
- 1p piisejä: 0 kpl
- Levyn keskiravo on: 3,2

Kummatkin levyt ovat keskiarvoltaan vain keskivertolevyjä... Tässä ketjussa vain Metallican Musta Albumi on saanut yli 3,5 pisteen keskiarvon, joka on keskivertoa paremman albumin raja tässä mun systeemissä...

Johtopäätökset?

Itse asiassa noista kahdesta keskiarvoltaan keskivertoalbumista toinen elikkä KISSin albumi on huippualbumi, ja se möikin tuplaplatinaa... Sen vahvuus on siinä, että sillä on kaksi todellista hittiä elikkä 5 pisteen piisiä, ja pari 4 pisteen keskimääräistä parempaa piisiä, ja nämä ovat saaneet levyjä ostavat massat levykauppoihin ja radioasemat soittamaan noita sinkkuja... Silti levyllä on kaksi 2 pisteen heikkoa piisiä, mikä heikentää levyä kuuntelukokemuksena, ja tekee siitä alle 3,5 pisteen keskiarvoisen levyn... Jos nuo kaksi 2 pisteen heikkoa piisiä olisi korvattu kahdella edes 3 pisteen piisillä, olisi levyn keskiarvo pompannut 3,7 pisteeseen ja tehnyt levystä todella erinomaisen...

Tuon kuvitteelisen underground bändin levy taas ei koskaan päässyt listoille, koska siltä puuttuvat isot hitit... Nuo kaksi 4 pisteen piisiä kenties keräsivät paikallisradiosoittoa, mutta suuri menestys jäi saavuttamatta... Siltikin, tietyissä fiiliksissä tämä underground levy saattaa olla tuota KISSin levyä kuunneltavampi levy, koska siltä puuttuvat kokonaan nuo keskivertoa heikommat piisit!

Elikkä mikä on hittilevyn formaatti?

Kannattaa tutkiskella tuota mun kommenttia tässä ketjussa jossa analysoin Metallican Mustaa Albumia... Sillä on seuraavat speksit:
- 3 kpl 5 pisteen piisejä
- 4 kpl 4 pisteen piisejä
- 5 kpl 3 pisteen piisejä
- Ei yhtään alle 3 pisteen piisiä
- Levyn piisien keskiarvo on 3,8 pistettä

Tuon levyn keskiarvo siis on yli 3,5 elikkä se ylittää sen rajan jonka jälkeen levyä voi pitää keskivertoa parempana vahvana hittilevynä... Silti, levy on vain keskiarvoa tuijotettaessa alle 4,0 pisteen keskiarvoinen levy elikkä ei täyttä rautaa sekään...

Mitä tästä voisi antaa neuvoksi aloittelevalle bändille joka suunnittelee jonkinlaista julkaisua? Mä sanoisin, että yrittäkäää saada mukaan vähintään yksi radiosoittoa kestävä hittipiisi, ja samalla pyritte välttämään niitä alle 3 pisteen piisejä; 1 pisteen piisit ovat totaalinen "no go"... Jos niitä hittejä ei ole, niin pyrkikää saamaan ulos edes keskivertokamaa, ja karsikaa heikot piisit pois... Tätä varten varastossa on hyvä olla muutama ylimääräinen piisi, jos huomataan ettei joku piisi sovikaan kokonaisuuteen taikka tökkii jostakin syystä...

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2748 viestiä

#25 kirjoitettu 12.06.2019 16:47

Olen toki samaa mieltä siitä, että albumiformaatissa on ongelmansa, mutta en pidä tuota pisteenlaskuajattelua mielekkäänä tapana analysoida sitä.

Varmaan musiikillisesti ideaalimitta tallenteelle olisikin n. 20 minuuttia, mutta jos ajatellaan, että täysipitkä albumi on tavallaan vain jatke tuolle 20 minuutin parhaalle annille, niin tekeekö se, että faneille annetaan vähän enemmän, vaikka kaikki ei olisikaan yhtä hyvää tasoa, albumista keskinkertaisen?

Olisiko 20 minuutin tallenne (pelkkiä 4-5 p biisejä) todella parempi kuin 60 minuutin tallenne, jossa on muutama keskinkertainenkin biisi? Keskiarvoajattelulla olisi, mutta yhtyeen fanina et välttämättä olisi samaa mieltä.

Näen ongelmallisena myös, jos pitää perstuntumalta pisteyttämistä jotenkin tieteellisenä lähestymistapana, vaikka biisin arvottaminen on täysin kunkin ihmisen oman fiiliksen varassa. Kuka nyt muka tarkoituksella paskoja biisejä laittaa albumilleen, jollei nyt aikataulujen pakottamana.

Edes suuri otos ei välttämättä anna itse biisin hyvyydestä luotettavaa osviittaa. Jos katsoo vaikka IMDB:ssä elokuvien arvosteluja, niin arvosanat (tosin IMDB:n arvosana ei ole raaka keskiarvo sekään) sisältävät paljon tulkinnanvaraa, esim. sotaelokuvien arvosanat ovat vahvasti politisoituneita.

Jos haluaisi saada arvioinnista jollain tavalla vertailukelpoisen ja hyödyllisen, niin tuota "perstuntumakerrointa" pitäisi koettaa vähentää esim. laskemalla biisien arvosanat jollain monipolvisemmalla menetelmällä. Joskin siinäkin menetelmän voi määritellä niin, että siinä on järkeä tai niin, että siinä ei ole. Esim. biisin säkeistöjen pisteyttäminen erikseen ei välttämättä anna yhtä luotettavaa kuvaa kuin vaikka kyllä-ei-kysymyksin koostettu arvosana (esim. "tuleeko biisistä hyvä fiilis?", "onko sävellys taidokas?", "onko biisi tylsä?", "haluanko kuunnella biisin uudestaan?" tms.).

Albumien myyntimäärillä ei välttämättä ole kamalasti tekemistä albumien hyvyyden kanssa. Erityisesti aikaan, jolloin albumit ostettiin yksittäisten biisien perusteella, ostopäätöksiin ei välttämättä ole juurikaan vaikuttanut levyn täytebiisien musiikillinen hyvyys.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#26 kirjoitettu 12.06.2019 17:27

Funereal kirjoitti:


Varmaan musiikillisesti ideaalimitta tallenteelle olisikin n. 20 minuuttia, mutta jos ajatellaan, että täysipitkä albumi on tavallaan vain jatke tuolle 20 minuutin parhaalle annille, niin tekeekö se, että faneille annetaan vähän enemmän, vaikka kaikki ei olisikaan yhtä hyvää tasoa, albumista keskinkertaisen?

Olisiko 20 minuutin tallenne (pelkkiä 4-5 p biisejä) todella parempi kuin 60 minuutin tallenne, jossa on muutama keskinkertainenkin biisi? Keskiarvoajattelulla olisi, mutta yhtyeen fanina et välttämättä olisi samaa mieltä.


Jos haluaisi saada arvioinnista jollain tavalla vertailukelpoisen ja hyödyllisen, niin tuota "perstuntumakerrointa" pitäisi koettaa vähentää esim. laskemalla biisien arvosanat jollain monipolvisemmalla menetelmällä. Joskin siinäkin menetelmän voi määritellä niin, että siinä on järkeä tai niin, että siinä ei ole. Esim. biisin säkeistöjen pisteyttäminen erikseen ei välttämättä anna yhtä luotettavaa kuvaa kuin vaikka kyllä-ei-kysymyksin koostettu arvosana (esim. "tuleeko biisistä hyvä fiilis?", "onko sävellys taidokas?", "onko biisi tylsä?", "haluanko kuunnella biisin uudestaan?" tms.).


Tossa sun vastauksessa olikin monta käyttökelpoista ideaa tai pointtia, mutta jottei tää mun vastaus paisu romaaniksi, niin tartun noihin yllä oleviin juttuihin...

Tolle 4 piisin kokonaisuudellehan on jo nimikin: EP... Ja toki, moni bändi varmaankin hyötyisi siitä, että julkaisisi EP:n verran parempaa tavaraa kuin täyspitkän albumin verran keskivertokamaa... Mut sit tuo fanipuoli, ja ylipäätään musiikkiteollisuuden ja -pisneksen vakiintuneet käytännöt, elikkä 8-10 piisin mittainen albumi... Toki fanien kannalta on tärkeää tuottaa täyspitkiä levyjä, jotta sitä kuunneltavaa riittää...

Muuutoinkin olen yrittänyt puhua, että koska suurin osa levyistä on vain keskinkertaisia keskiarvoilla mitattuna, niin sitä keskivertokamaa ei myöskään pidä pelätä laittaa levylle... Se mikä varsinaisesti karkottaa ne fanit ja levyjen ostajat on ne 1 ja 2 pisteen piisit... Toisaalta levyn arvoa nostaa ne pari kolme 5 pisteen hittipiisiä, jolla levy myydään kuluttajille ja radioasemille, vaikka levy olisikin muutoinn keskinkertainen...

Keskinkertaisuutta ei siis keskiarvojen valossa pidä pelätä, kunhan piisien arvosanajakauma levyllä on oikeanlainen... Tää on mun pointti...

Toisaalta tuon "perstuntumakertoimen vähentäminen" kuten asian muotoilet, niin on kanssa sellainen juttu, että pitäisikö sitä itse asiassa lisätä?

Tarkoitan tällä sitä, ettei levyjä tehdessä ole mahdollista ottaa sadan tai tuhannen ihmisen arvosteluita talteen ja analysoida niitä... Sen sijaan olisiko aihetta tehdä tuo kysely niille faneille, bändin tyypeillle itselleen sekä studion väelle?

Faneille tuo kysely juurikin siitä vuoksi ettei metallibändin ole mitään järkeä lähteä kyselemään mielipiteitä omista piiseistään joltakin poppi taikka räppi ukoilta... Lähdetään siitä, että arvosteluja bändin piiseille haetaan niiltä, jotka suhtautuvat bändin genreen myönteisesti... Koska se on myös se kohderyhmä jolle levy pyritään myymään...

Jos tuollaiseen suppeaan ehkäpä 10 fanin plus bändin jäsenten ja parin studiolla töissä olevan tyyypin arvosanakyselyyn lisäisi lyhyehkön haastattalun tohon sun esittämään tyyliin, että "tuleeko piisistä hyvä fiilis" taikka "kuuntelisinko piisin uudestaan" niin piiseistä on mahdollista saada suht kattava kuva...

Tällaisen kuvan avulla on mahdollista ainakin yrittää erotella 4 ja 5 pisteen piisit toisistaan sinkkujulkaisuja suunniteltaessa... Ja toisaalta saadaan paremmmin eroteltua ne 2 ja 3 pisteen piisit toisistaan, siten että levylle pyritään saamaan niitä 3 pisteen piisejä niiden 2 pisteen piisien sijaan... Joskus näiden erottaminen mututuntumalla voi olla työlästä...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#27 kirjoitettu 13.06.2019 10:25

Tuossa muuten hyvä artikkeli hittipiiseistä ja musiikkipisneksen uusista tuulista YLE:ltä...


YLE Uutiset - Hittibiisit lyhenevät vuosi vuodelta


Tuossa muutama poiminta artikkelista:
- 90-luvulla hittipiisit olivat pitkiä, mutta nyt niiden keskipituus on taas pudonnut alle 4 minuutin...
- Kanye West julkaisee levymerkillään 20 minuuttisia 7 piisin albumeja...
- Metallica puolestaan laatii keikkasetin Spotifyn maa- ja kaupunkikohtaisen datan perusteella...

Elikkä kyllä tuota dataa käytetään jo esim. keikkasettien luomiseen, ja uskoisin että tuota dataa kannattaisi käyttää enemmän myös levykokonaisuuksista päätettäessä...

Toisaalta kun monet artistit julkaisevat yksittäisiä piisejä säännöllisin väliajoin kokonaisten albumien sijaan, niin niiltä yksittäisiltä piiseiltä vaaditaan enemmän... Keskiverto ei välttämättä riitä koukuttamaan porukkaa niitä piisejä kuuntelemaan...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
135 viestiä

#28 kirjoitettu 14.06.2019 11:23

Pari pikakommenttia aiheen tiimoilta.

Kun biisejä on tehty maailmanlaajuisesti aivan tolkuttomasti, niin täysin uuden universaalin hittibiisin tekeminen tulee koko ajan vaikeammaksi ja vaikeammaksi koska käyttämättömät, ihmiskorvaa miellyttävät sävelkulut vähenevät kovaa vauhtia. Löytyykö pelkästään tästä syystä mistään enää bändiä/tuottajaa/säveltäjää joka pystyy samaan kuin muinaiset huiput pop-musiikin alkuajoilta eli tekemään täyden albumillisen laatutavaraa? Vähän epäilen ettei löydy.

Sittenhän asiassa on tietysti tuo fanipuoli. Todelliselle fanille kelpaavat oikein hyvin sellaisetkin biisit, joita arvostelijat ja vaikkapa muut muusikot saattavat pitää ihan paskoina. Olen itsekin ostellut mm. Steely Danin myöhemmin julkaistuja alkuaikojen biisiharjoitelmia, joista monet ovat totta kai vain kalpea aavistus levylle asti nousseista versioista. Tuskinpa kukaan muu kuin tosi fani suostuu moisia kokoelmia ostamaan.

Vedän nyt vähän mutkia suoriksi:

Jos hard-core-fanien määrä on tarpeeksi laaja, voi julkaisukynnystäkin laskea kunhan selvästi kerrotaan mm. kuinka vanhasta tuotannosta biisit on otettu.

Samalla tavalla voi ihan hyvin jatkaa EP:n LP:ksi muutamalla "täytebiisillä" ja ottaa faneilta rahat pois. Ne tykkäävät levystä joka tapauksessa, koska monet faneista oikeastaan tykkäävätkin artistista. Sitäpaitsi osa faneista ei edes ole musikaalisia ja heille on tietysti melkein se ja sama mitä biisejä levyllä on.

Se siitä; uskoo ken haluaa

Arvaan vaan en tiedä, että "hektinen" radiosoitto vaatii järkevän mittaisia (alle 4 min.) biisejä, koska muutoin on se vaara, että kuulija vaihtaa kanavaa epämieluisan pitkän biisin alkaessa soimaan. Pari pitkää biisiä pitää tietysti olla sitä varten, että yksin studiossa istuva paikallisradiojuontaja ehtii niiden aikana vessaan ja jopa takaisin. Olen ollut sen verran mukana muinaisessa paikallisradiotouhussa, että silloin tuo ei ollut vitsi vaan fakta. Kun J Karjalaisen "Sekaisin" alkoi soida, tiesin mitä juontaja tekee sen aikana.

Muutama vanhoista singleistä ei ollut hädin tuskin kolmea minuuttia, ja silti nekin kelpasivat levylistojen huipulle. Näinköhän sama toistuu uudelleen?

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#29 kirjoitettu 14.06.2019 15:25

AnttiJ kirjoitti:


Löytyykö pelkästään tästä syystä mistään enää bändiä/tuottajaa/säveltäjää joka pystyy samaan kuin muinaiset huiput pop-musiikin alkuajoilta eli tekemään täyden albumillisen laatutavaraa? Vähän epäilen ettei löydy.


Joo... Hyviä pointteja sullakin kommentissasi, joista tartun tuohon yllä olevaan...

Ensinnäkin tuo, että kykeneekö nykyartistit tekemään täyden albumillisen laatutavaraa? Mä sanoisin, että tietyllä tavalla tämä streamaus-aikakausi on jopa nostamassa piisien tasoa, koska artistit julkaisevat piisejä yksitellen single lohkaisuina, ja niiltä vaaditaan kaikilta sitten sitä että ne kestävät radiosoittoa...

Toisekseen on harhakuvitelma sanoa, että ennen vanhaan artistit julkaisivat huippualbumeja, mutta nykyään siihen harvempi pystyy... Toki käyttökelpoiset sointukulut on lähestulkoon kulutettu loppuun, mutta toisaalta musiikki ilmiönä elää, ja uudet genret nousevat esiin ja vanhojen ohi... Ja luovat jälleen jotain uutta...

Ja monesti ne lahjakkaimmat artistit löytävät tiensä niiden uusien suosikki genrejen muusikoiksi... 70-luvulla syntyi moni klassinen rock piisi, ja niistä on edelleenkin monien bändien paha panna paremmaksi... Mutta toisaalta rock musiikkikin on itsessään muuttunut vuosien varrella... Ja sitten on sekin fakta, että vaikka olisit kuinka lahjakas perinteinen rock muusikko, niin tuskin pääset enää samalla tavalla pinnalle ja studioon tekemään huippulevyjä, koska levy-yhtiöt satsaavat uusiin virtauksiin ja siihen mikä myy tällä hetkellä...

Mä tässä tän ketjun alussa arvostelin myös KISSin ja Eaglesien yhdet levyt, ja mun mielestä nekin oli ihan vaan keskivertolevyjä... Eli kyllä 70-luvullakin monet bändit julkaisi kamaa, missä kaikki piisit ei olleet ihan loistavia, ja niin tapahtuu tänäkin päivänä... Ehkäpä se vaan on hemmetin vaikeaa ellei mahdotonta tehdä 8-10 aivan timanttista piisiä putkeen, ja toisaalta kun joukossa on niitä heikompia piisejä niin ne hitit erottuvat ja pääsevät loistamaan...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
135 viestiä

#30 kirjoitettu 14.06.2019 19:17

Tätäkin "Keskinkertaisuus"-teemaa on ihan hauska väännellä vähän eri kanteilta.

Yksi ongelmahan tässä on juurikin se, mikä biisi on hyvä ja mikä ei. Mistäs mittarista siihen löytyy vastaus? Ei kai sitä kukaan voi yksiselitteisesti määritellä? Sehän on täysin kuulijasta riippuva subjektiivinen asia. Meistä kukin voi arvioida vaikkapa LP-levyjä vain omasta näkövinkkelistämme ... toiset soittajina, toiset diggareina ja toiset taustahälyn kuuntelijoina.

Ihmisten arvosteluperusteetkin vaihtelevat: joku arvostaa hienoja sävellyksiä, joku sovituksia, joku lauluharmonioita, joku purevia riffejä ja taitavaa soittoa, joku ns. "meininkiä", joku solistin ulkonäköä jne jne. Ei kai noistakaan mikään peruste ole toistansa parempi tai hyväksyttävämpi?

Kun nyt Eaglesista puhutaan, niin lauluharmonioita arvostavalle huonoinkin Eagles-levy voi olla parempi kuin vaikkapa abouttia 90% kotimaisista levyistä. Jollekin punk-henkiselle tyypille paraskin Eagles-levy voi olla huonompi kuin Ramonesien heikoin levy. Molemmat mielipiteet ovat ihan yhtä hyviä.

Kolmas pohdinnan arvoinen asia on se, mihin levyn sisältöä verrataan? Bändin aiempiin levyihin, verrokkiryhmään vai ihan johonkin muuhun? Onko esimerkiksi Suomessa huippusuosittu arvostelumenestyslevy kovinkaan korkealle rankattu, jos sitä arvioidaan maan rajojen ulkopuolella? Onko bändin uusi levy aiempaa huonompi, jos bändin musiikki siirtyykin uuteen vaiheeseen jota yksittäinen kuulija ei hyväksy?

Onko paljon myynyt LP hyvä vai huono? Paha sanoa, mutta se on varmaa että se on ainakin hyvä silloin kun sillä on tavoiteltukin pelkkää kassavirtaa vaikka biisit olisi vedetty kuinka falskisti tahansa. Täytebiisitkin ovat silloin tehneet tehtävänsä.

Pieni esimerkki subjektiivisuudesta. Onko paska hyvää? Suurimman osan mielestä ei todellakaan, mutta pakkohan sen on olla hyvää, koska 5 miljardia sittisontiaista ei voi olla väärässä. Hyvää vai huonoa; riippuu mitä suuremmassa määrin lähtökohdista.

Se, että uuden hittibiisin tekeminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi on ihan matemaattinen fakta eikä mielipide. Mahdollisuudet nuottien korkeuksien ja aika-arvojen "uuteen" järjestelyyn suppenee koko ajan mitä enemmän niistä koostetaan musiikkia. Huomennakin ilmestyy uusia biisejä, jotka taas kaventavat mahdollisuuksia entisestään ylihuomisen yrittäjiltä. Genret toki muuttuvat, mutta se ei kuitenkaan lisää nuottien määrää.

Kokonaan toinen juttu on tietysti se, että joku keksii ryhtyä käyttämään melodioissa puolisävelaskeleiden tilalla vaikkapa 1/4-sävelaskeleen porrastusta. Soittimia siihen varmaan jo olisi, vaan kuka sen enää pystyy laulamaan? No, ehkä sentään joku. Ja ainahan "musiikkia" voi ryhtyä tekemään vaikkapa hälyäänistä kun nuotit loppuvat, mutta sitä kuunnelkoot jotkut muut.

Vaikka en väittänytkään, etteikö ennenkin levyillä olisi ollut yhtä sun toista, niin muistelenpa kultaista 60-lukua kun saman bändin varsinaiset sekä LP-levyltä lohkaistut singlet valtasivat useita paikkoja viikkojen ajaksi listojen kärjessä ympäri läntisen maapallon. No, Beatles oli tietysti Beatles: single ulos parin kuukauden välein ja kaksi LP-levyä vuodessa. Siihen ei moni pysty (nykyisin tuskin kukaan, vaikka studio-olosuhteetkin ovat ihan eri planeetalta), vaikka voihan noistakin itse kukin löytää raitoja, jotka ovat omasta mielestä täytettä vaikka ne auttoivatkin osaltaan LP:t valmiiksi ja miljoonamyynteihin. Kaupallista menestystä haluttiin ja sitä myös saatiin.

Paljon on kysymyksiä, mutta todella vähän absoluuttisia totuuksia vastauksiksi. Mutta siinä mielipiteessäni pysyn, että nykyisin on useastakin eri syystä huomattavasti vaikeampi tehdä jatkuvasti megahittejä kuin aiemmin. Tarjonta ja kilpailu ovat nykyisin ihan eri luokkaa kuin kymmeniä vuosia sitten. Moninkertaisesta massastakin on vaikeampi erottua kuin ennen.

PS: jos haluaa hyvän katsauksen siitä mitä Beatlemania parhaimmillaan/pahimmillaan oli, kannattaa katsoa Yleltäkin tullut dokkari Eight Days a Week. Beatles on loistava esimerkki siitä, kuinka artistin palvonta meni ohi musiikin että heilahti.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#31 kirjoitettu 14.06.2019 19:38

AnttiJ kirjoitti:

Tätäkin "Keskinkertaisuus"-teemaa on ihan hauska väännellä vähän eri kanteilta.

Yksi ongelmahan tässä on juurikin se, mikä biisi on hyvä ja mikä ei. Mistäs mittarista siihen löytyy vastaus? Ei kai sitä kukaan voi yksiselitteisesti määritellä? Sehän on täysin kuulijasta riippuva subjektiivinen asia. Meistä kukin voi arvioida vaikkapa LP-levyjä vain omasta näkövinkkelistämme ... toiset soittajina, toiset diggareina ja toiset taustahälyn kuuntelijoina.

Ihmisten arvosteluperusteetkin vaihtelevat: joku arvostaa hienoja sävellyksiä, joku sovituksia, joku lauluharmonioita, joku purevia riffejä ja taitavaa soittoa, joku ns. "meininkiä", joku solistin ulkonäköä jne jne. Ei kai noistakaan mikään peruste ole toistansa parempi tai hyväksyttävämpi?


Hyviä pointteja jälleen sulla... Toki asia on niin, ettei yksiselitteistä mittaria ole sille mikä piisi on hyvä ja mikä huono...

Mutta jos nyt otetaan sellainen kuvitteellinen tilanne, että bändi on tekemässä levyä, ja sillä on vaikkapa 14 piisiä, joista 10 pitäisi laittaa levylle...

Se keneltä noita piisiarvosteluja kannattaisi lähteä hakemaan (bändin soittajien ja kenties studion heppujen lisäksi) on nimenomaan fanit... Jos olet räppäri niin ei niitä piisiarvosteluja kannata lähteä miltäään vanhalta rokkarilta hakemaan, vaan joltakin sellaiselta joka tuntee genren ja diggaa siitä... Ja sitten niitä arvosteluja on hyvä olla esim. 10 kappaletta kymmeneltä eri fanilta, jotta ne jyvät nyt edes jotenkin erottuu akanoista...

Ja jos otetaan sellainen yleinen tilanne, että jo olemassa oleva levy kaipaa arvostelemista, niin silloin ehdottomasti bändin fanit ja genreen myönteisesti suhtautuvat ja sen tuntevat ovat se luonteva joukko arvostelujen tekemiseksi... Jos siis Metallican levy kaipaa arvostelemista, niiin parhaiten levyn arvosta saa kuvan kysymällä Metallican faneilta, ja kenties myös muilta metallimusiikin faneilta, jotka eivät ole Metallican suuria faneja... Levyn arvo siis määräytyy sen genren sisällä...

Ja yleisemmällä tasolla, jos yksi ryhmä arvostelee 10 metallilevyä, ja tyystin toinen joukko 10 räp levyä, niin kuinka eri genreissä olevien levyjen hyvyyttä voi oikeastaan verrata? No ei mitenkään eikä sille ole mitään tarvettakaan mun mielestä... Paljon järkevämpää on arvottaa se levy siis genren sisältä päin...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
135 viestiä

#32 kirjoitettu 14.06.2019 20:34

Siitä ollaan täysin samaa mieltä, että älpykkää tehtäessä pitäisi olla enemmän biisejä kuin mitä levylle mahtuu. Kaikki etukäteen fiksullekin tuntuvat biisit eivät vain toimi studiossa/levyllä, valitettavasti.

Sitäkään en kiistä yhtään, etteikö mielipidettä pitäisi kysyä "oman" genren ihmisiltä. Minulta ei löydy minkäänlaista neuvoa rappiin, vaikka naureskelenkin sujuvasti suomalaisen huumoriräpin mukana. Vastaavasti en menisi kyselemään neuvoja JVG:ltä kantribiisiin, vaan kääntyisin ennemmin Jorma Kääriäisen puoleen.

Ainahan on parempi, jos bändillä olisi vaikkapa vaan kymmenen luottofania, jotka saisivat sanoa mielipiteensä. Mutta siinä on vähän vaarana juurikin se, että tosifanille saattaa kelvata "mikä tahansa" mitä bändi tekee.

Osaavan levy-yhtiön/tuottajan pitäisi parhaiten tietää mikä myy ja mikä ei ... ja sieltähän se viimeinen sana tulee kuitenkin kysymättäkin ellei omakustanteesta ole puhe.

Summa summarum: keskinkertainen levy ei ole maailmanloppu ... mutta täydellisyyden tavoittelu voi sitä pahimmillaan olla. Kesken jäänyt levytuotanto se vasta kallis onkin koska se voi rahan lisäksi tuhota artistinkin.

Joskus artistin ura on siinä vaiheessa, että se pakostakin vaatii uuden levyn/biisin. Silloin keskinkertainen biisikin on tyhjää parempi jos suosion syöksykierre pitää saada poikki.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#33 kirjoitettu 14.06.2019 21:06

AnttiJ kirjoitti:


Ainahan on parempi, jos bändillä olisi vaikkapa vaan kymmenen luottofania, jotka saisivat sanoa mielipiteensä. Mutta siinä on vähän vaarana juurikin se, että tosifanille saattaa kelvata "mikä tahansa" mitä bändi tekee.

Osaavan levy-yhtiön/tuottajan pitäisi parhaiten tietää mikä myy ja mikä ei ... ja sieltähän se viimeinen sana tulee kuitenkin kysymättäkin ellei omakustanteesta ole puhe.


Noh... Mä nyt en pitäisi noita "tosifaneja" ihan naiveina kuitenkaan... Toki heille saattaa kelvata (lähes) mikä tahansa, mutta jos heille annetaan 14 piisiä ja käsketään antaa niille 1-5 pistettä kullekin, niin eiköhän ne jyvät erotu akanoista... Lisäkysymyksillä voidaan vielä tarkentaa piisien saamia arvosteluita...

Tuosta osaavasta tuottajasta levy-yhtiön puolelta sanoisin, että sellainen on kultaakin kalliimpi, mutta onko sen tuottajan agenda sama kuin bändillä? Musta olisi hyvä ottaa ne arvosanat niistä 14 piisistä niin niiltä 10 fanilta sekä bändin jäseniltä että vielä siltä tuottajalta, ja katsoa kuinka arviot mahdollisesti eroaa toisistaan, ja sovittaa niitä sitten yhteen...

Osaava levy-yhtiön tuottaja toki osaa nähdä mikä myy, mutta niin ne fanitkin tietää mitä ne haluaa kuunnella ja mistä kenties maksaa... Ja kenties bändin jäsenillä vielä on omat suosikkinsa ja rakkaat "lapsensa" piisien joukossa...

Tärkeintä tossa mun mielestä on saada ne keskivertoa heikommat piisit karsittua pois levyltä, ja toisaalta rytmittää levylle tulevat piisit siten, että ne sopivat kokonaisuuteen ja että se kokonaisuus on miellyttävä kuuntelukokemus...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
135 viestiä

#34 kirjoitettu 15.06.2019 09:39

Onhan tietysti sellaisiakin faneja, jotka ymmärtävät markkinoiden päälle, ymmärtävät syvällisesti musiikkia ja osaavat haistella tulevia tuulia. Mutta olisivatko he valmiit siihen, että bändi esim. haluaa muuttaa linjaansa tai olisiko heillä kanttia ns. rakentavaan kritiikkiin vaikka aihetta olisikin? Sitäkin voi arvuutella niin halutessaan.

Fanit ovat monasti hyvin nuoria, jolloin heillä tuskin on kovinkaan laajaa kokemusta musiikkibusineksesta vaikka heillä onkin rahaa jonka varassa koko systeemi toimii.

Toki faniraatikin saattaa toimia, jos siihen valitaan oikeat henkilöt. Mutta siinäpä se pulma juuri onkin: löytyykö sellainen raati josta saadaan todellista hyötyä hymistelyn sijaan?

Mainitsemastani Eight Days a Week-dokkarista löytyy satoja tuhansia "tosifaneja", jotka olisivat olleet valmiita tekemään artistin puolesta melkein mitä vaan. Olisiko tulos ollut parempi jos Beatlet olisivat kuunnelleet levytysideoissaan noista faneista koottua raatia itsensä ja tuottaja George Martinin sijaan? Enpä löisi senttiäkään vetoa tuon vaihtoehtoisen skenaarion puolesta.

Tässäkin toimii ehkä vähän sama asia kuin urheilussa: tosifani seuran omistajana tai joukkueen valmentajana osoittautuu yleensä täydelliseksi katastrofiksi. Se johtuu siitä, että ko. henkilö näkee kaiken seuraa koskevan ruusunpunaisten silmälasien läpi jolloin realiteetit hämärtyvät liikaa ja konkurssi alkaa kohta koputella nurkan takana.

Koemarkkinointiakin joku saattaisi yrittää, mutta sitäkin voi tehdä vasta valmiilla tuotteella ja silloinhan homma on jo housuissa kustannusten osalta.

Onhan faneiltakin joskus kyselty jotakin. Joku kirjailija taisi tiedustella sitä miten pätkissä netissä julkaistun teoksen tulisi loppua ja onhan jonkun elokuvankin viimeistä kohtausta muutettu sen takia, että katsojat eivät pitäneet alkuperäisestä versiosta (tässä oli tosin kyse jo valmiin tuotteen muuttamisesta). Faneillakin voi siis olla todellista vaikutusta.

Sitäkään ei pidä unohtaa, että artistihan näkee ja kokee keikoillaan sen, mikä toimii ja mikä ei. Ei ole kovinkaan harvinaista, että ensin vain keikkasetissä esitetty biisi päätyy myöhemmin levylle fanien toivomuksesta. Ainakin tämä vaihtoehto fanien osallistumisesta biisien valintaan tuntuisi toimivan jo nyt.

B Springsteen teki ainakin yhden kiertueen, jossa fanit saivat koko konsertin ajan esittää toivomuksia soitettavista biiseistä. Tuskin fani voisi osallistua tuon enempää.

Fanit on tuiki tarpeellinen ja erinomainen voimavara ja sitä kannattaa käyttää, mutta tarkasti harkiten.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#35 kirjoitettu 15.06.2019 11:05

AnttiJ kirjoitti:

Fanit on tuiki tarpeellinen ja erinomainen voimavara ja sitä kannattaa käyttää, mutta tarkasti harkiten.


Rupesin tuossa googlettelemaan tästä aiheesta... Ensinnäkin CD Baby sivustolta löytyi tuollaisia vinkkejä:

CD Baby: What every musician should do before releasing an album
CD Baby: Using singles to build an album

Tämä jälkimmäinen artikkeli puhuu sen puolesta, että artisti julkaisisi singlejä pitkin vuotta, ja näistä singleistä saamansa palautteen perusteella julkaisisi sitten EP:n taikka kokonaisen LP:n... Tämä tuntuisi sopivan hyvin nykyiseen streamaus aikakauteen, jossa artistit tosiaan julkaisevat sinkkuja säännöllisin väliajoin...

Mutta tuossa ei ole kaikki... ReverbNation ja Audiokite tarjoavat artisteille "Crowd Reviews" elikkä "Joukkoarvio" palvelua, eikä tuo näytä edes olevan pahan hintainen... Siinä artistin on mahdollista saada kattava arvosana ja analyysi julkaisemastaan piisistä suurelta joukolta arvostelijoita:

YouTube: ReverbNation Crowd Reviews
ReverbNation: Crowd Revievs

Itse asiassa jos itse olisin sellaisessa bändissä joka julkaisee oikeita sinkkuja ja albumeita, niin nykyään kannattaisi ehkäpä yhdistää tuon CD Babyn ja ReverbNationin luomat mahdollisuudet...

Tuo CD Baby jo tarjoaa mahdollisuuden siihen kuinka fanit saadaan mukaan julkaistuja sinkkuja arvioimaan, ja ReverbNationin palvelusta saa tilattua joukkoarvioita artistin piiseistä...

Elikkä bändi voisi julkaista yksittäisiä piisejä läpi vuoden ja käyttää tuota ReverbNationin Crowd Review palvelua hyväkseen päättäessään siitä mitä noista julkaisuista päätyy myöhemmin julkaistavalle levylle...

Itse uskoisin, että näitä tällaisia arvioita kannattaisi kyllä käyttää hyväkseen jos mahdollista...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
135 viestiä

#36 kirjoitettu 15.06.2019 13:55

Jos tuosta palvelusta saa vielä vähän genren ja esityskielen mukaan jaoteltuja arvioitsijoiden osajoukkoja, niin sehän kuulostaisi selvästi kokeilemisen arvoiselta. Lisäksi pari sinkkua vuodessa antaisi varmaan lisää tatsiaa siihen miten tavara käy kaupaksi.

Problem solved!

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#37 kirjoitettu 15.06.2019 14:00

AnttiJ kirjoitti:

Jos tuosta palvelusta saa vielä vähän genren ja esityskielen mukaan jaoteltuja arvioitsijoiden osajoukkoja, niin sehän kuulostaisi selvästi kokeilemisen arvoiselta. Lisäksi pari sinkkua vuodessa antaisi varmaan lisää tatsiaa siihen miten tavara käy kaupaksi.

Problem solved!


En tiedä mitä kaikkea tuo palvelu tarjoaa...

Mutta tuossa sun ideassa on potentiaalia... Tuo palvelu pitäisi myös saada maa- ja kielikohtaiseksi, jos se ei vielä ihan taida sitä olla... Sen ohella tietty, että tuossa joukossa on tietyn genren arvostelijoita...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT
3262 viestiä

#38 kirjoitettu 15.06.2019 16:41

AnttiJ kirjoitti:


Jos tuosta palvelusta saa vielä vähän genren ja esityskielen mukaan jaoteltuja arvioitsijoiden osajoukkoja, niin sehän kuulostaisi selvästi kokeilemisen arvoiselta.


Huomasitko, että tuolla sivulla on linkki, jossa lukee: See a sample report

ReverbNation: Crowd Review

Se linkki on siinä aika ylhäällä sitä sivua, ja sieltä löytää esimerkkiraportin, jossa on mun mielestä aikas monipuolisesti sitä palautetta...

En tiedä miten kattava tuo palvelu on kansainvälisesti, mutta ehkäpä tuonne pitäisi kirjoittaa palautetta, että englannin kielen lisäksi palvelu pitäisi saada laajennettua esim. Kanadaan, Länsi-Eurooppaan ja vaikkapa Australiaan, kunkin maan omalla kielellä myös jos artistin esityskieli ei ole englanti...

Ja toisaalta, tossa saattaisi olla hyvä markkinarako jollekin rohkealle "Start Up" yritykselle... Ei muuta kuin pystyyn palvelu, jonne artistit saisivat ladata piisejä arvosteltavaksi, kuitenkin niin että vain arvostelijoilla on mahdollisuus kuulla ne piisit arvostelun yhteydessä vaikkapa muutamaan kertaan... Sitten vielä arvostelijat olisi jaoteltu, genren, maan, kappaleiden kielen ja markkina-alueen mukaan... Arvostelijaksi ryhtyminen puolestaan myös vaatisi tuohon palveluun rekisteröitymistä, ja tuollaista palvelua pitäisi myös mainostaa netin erilaisilla musiikkisivustoilla...

^ Vastaa Lainaa

AnttiJ
AnttiJ
135 viestiä

#39 kirjoitettu 15.06.2019 20:38 Muok:15.06.2019 20:42

Tuohan on mainio jatkokehittely. Itsekin jäin päissäni pähkäilemään sitä mahdollisuutta, että joku raatilaisista alkaisi treidata kuuntelemiaan biisejä pimeästi omaan piikkiinsä.

Jos rekisteröinti olisi pakollista, ja tehtäisiin jonkun ns. vahvan tunnistussysteemin (puhelinliittymäkin käy, kunhan ei ole prepaid) kautta, niin se saattaisi jo pelastaa aika paljon.

Onkohan tuoda ideaa tuotteistettu/patentoitu niin hyvin, ettei vastaavan perustaminen esim. Suomeen ole mahdollista?

PS: Vähänkö huvitti "Tennis Rodman" .... vaikuttaisi koripalloilija Dennis Rodmanista kehitellyltä vale-ID:ltä

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu