Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 

1 2 Seuraava >

Kirjoittaja "Huonot samplet, parempi biisi"-kisailu

Jamsteri
Jamsteri
599 viestiä

#1 kirjoitettu 03.10.2018 15:56 Muok:09.10.2018 08:17

Hei kaikki!

Heräsin just kesäunilta ja ajattelin, että tällainen kisa voisi olla vaihteeksi hauskaa. Tämä voisi taas toimia sillä konseptilla, että osallistujat lähettävät itse karmeimmat samplensa lähtömateriaaliksi. Olisiko tyypeillä kinostusta?

Funereal kirjoitti:

Kylhä te tiiätte miten tää menee. Tällä kertaa tosin ajattelin, että voitais tehdä niin, että osallistumisesta kiinnostuneet henkilöt postaisivat vaikkapa viikon aikana tähän ketjuun huonoja sampleja, joista sen jälkeen koostetaan biisi. Jottei tulisi ylimääräistä säätöä, pidätän itselläni oikeuden päättää, mikä on huono sample. Niille, joille se on ongelma, ilmoitan jo etukäteen itsekin osallistuvani kisaan.

Mieleesi noussee kysymys, mikä sitten on riittävän huono sample. Yleinen periaate on se, että jos et pysty kuvittelemaan samplea musiikillisessa kontekstissa, sample on riittävän huono. Varmaan diskaukseen johtavat ainakin seuraavat:
1. Soittimen normaalista käytöstä syntyvä ääni, josta soittimen tyyppi käy selkeästi ilmi (esim. yksittäiset rumpujen iskut)
2. Tunnistettavissa oleva sana

Ei kannata liikaa takertua näihin kriteereihin. Pääasia, etteivät samplet ole turhan kelvollisia.

En aio johtaa kisaa mitenkään mielivaltaisesti, ja keskustelu säännöistä yms. on suotavaa.


Jamsteri muokkasi viestiä 08:16 09.10.2018

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7884 viestiä

#2 kirjoitettu 03.10.2018 21:28

Jamsteri kirjoitti:
Olisiko tyypeillä kinostusta?


Olisi.

^ Vastaa Lainaa

accent
accent
10727 viestiä

#3 kirjoitettu 04.10.2018 03:38

https://www.dropbox.co...

siinä muutama sämple, leikelty omista kannettavalla äänittimellä tehdyistä äänitteistä

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
599 viestiä

#4 kirjoitettu 08.10.2018 20:13

Mulla olisi tällaisia helmeileviä pökäleitä. Laadun huonouden varmistamiseksi kaikki on nauhoitettu kännykällä.

sanpleja

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7080 viestiä
Luottokäyttäjä

#5 kirjoitettu 08.10.2018 23:31

mä en ihan fiilaa tota sääntöä että samplessa ei saa olla tunnistettavaa sävelkorkeutta, koska alun perin hspb-skabojen samplet oli sikäli ihan käyttökelpoisia mutta muilla tavoin huonoja mitä ei lähtökohtaisesti haluis valita jos olis tekemässä vapaasti omaa biisiä. nyt tähän skabaan ei oikeastaan tarvi muuta samplea kuin valkoisen kohinan, josta vois sitten tosi resonoivalla filtterillä kaivaa siniaallon jolla vois rakentaa monimutkaisempia soundeja niin kuin huvittaa. musta ois hauskempi hyväksyä jotain sellaisia sampleja jotka edes melkein saattais tunnistaa kilpailubiisistä.

toki alkuperäiseen hspb-skabaankin kuului olennaisesti se että sampleille saa tehdä mitä huvittaa ja niin usein tapahtukin, mut mielekäs haaste tuleekin siitä, saako jostain perunalla äänitetystä 0.4 sekunnin pituisesta vauvan itkusamplesta aikaan jotain joka ei välittömästi vituta niin kuin vauvan itku nyt yleensä — ilman että sen vetää autotunella tasaiseksi nuotiksi ja vetää jonkun särön läpi että siitä saa kevyesti elävän sahaoskillaation jolla voi sit tehä vaikka padin tai liidisoundin jota ei enää tunnista vauvan itkuksi.

tai en tiiä. mulla ei nyt kuitenkaan oo antaa mitään sampleja tähän skabaan. lataan kyllä valmiin samplepaketin ja katon että tuleeks inspistä.

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
599 viestiä

#6 kirjoitettu 09.10.2018 07:42

veezay kirjoitti:
mä en ihan fiilaa tota sääntöä että samplessa ei saa olla tunnistettavaa sävelkorkeutta, koska alun perin hspb-skabojen samplet oli sikäli ihan käyttökelpoisia mutta muilla tavoin huonoja mitä ei lähtökohtaisesti haluis valita jos olis tekemässä vapaasti omaa biisiä. nyt tähän skabaan ei oikeastaan tarvi muuta samplea kuin valkoisen kohinan, josta vois sitten tosi resonoivalla filtterillä kaivaa siniaallon jolla vois rakentaa monimutkaisempia soundeja niin kuin huvittaa. musta ois hauskempi hyväksyä jotain sellaisia sampleja jotka edes melkein saattais tunnistaa kilpailubiisistä.

toki alkuperäiseen hspb-skabaankin kuului olennaisesti se että sampleille saa tehdä mitä huvittaa ja niin usein tapahtukin, mut mielekäs haaste tuleekin siitä, saako jostain perunalla äänitetystä 0.4 sekunnin pituisesta vauvan itkusamplesta aikaan jotain joka ei välittömästi vituta niin kuin vauvan itku nyt yleensä — ilman että sen vetää autotunella tasaiseksi nuotiksi ja vetää jonkun särön läpi että siitä saa kevyesti elävän sahaoskillaation jolla voi sit tehä vaikka padin tai liidisoundin jota ei enää tunnista vauvan itkuksi.

tai en tiiä. mulla ei nyt kuitenkaan oo antaa mitään sampleja tähän skabaan. lataan kyllä valmiin samplepaketin ja katon että tuleeks inspistä.


Ihan hyviä pointteja tässä. Mietin itse aiemminkin myös tuota, että onko se liian rajoittava sääntö. Kirjoitin tuon postauksen työpaikan koneella noin 2 minuutissa niin en pohtinut sitä silloin kauempaa. Sitten myöhemmin vasta rupesin tätä miettimään uudestaan. Esim. Eilen sampleja valitessa kun moni hieno ääni meni hukkaan. Ymmärrettävistä syistä en alkanut muuttamaan sääntöjä omia sampleja varten.

Mutta

Olen ihan avoin sille että otetaan tuo rajoite pois, jos muut ovat samaa mieltä, että menkööt. Ei se ole niin tarkkaa Omia sampleja en kuitenkaan enää vaihda.

(Onpa muuten hanurista kirjoittaa kännykällä foorumille)

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
599 viestiä

#7 kirjoitettu 24.10.2018 07:54

Tähän ei enempää inputtia näköjään tule, joten kasaan illasta kaikki samplet yhteen tiedostoon ja jatketaan kisailua sitten.

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
599 viestiä

#8 kirjoitettu 28.10.2018 14:52 Muok:12.11.2018 19:44

No niin, kestikin vähän pidempään kuin iltaan asti kun oli kaikkea säätöä.

Samplepaketti

Säännöt:
1. Tee huippubiisi käyttäen vain samplepaketin sisältämiä ääniä.
2. Sampleille saa tehdä ihan mitä huvittaa. Toki hauskempaa on jos ne tunnistaa valmiista teoksesta.
3. Ei ole pakko käyttää kaikkia sampleja.
4.Aikaa voisi olla vaikkapa 16.11.2018 asti

Jamsteri muokkasi viestiä 19:44 12.11.2018

^ Vastaa Lainaa

peke_
peke_
53 viestiä

#9 kirjoitettu 29.10.2018 20:22 Muok:05.11.2018 23:41

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2735 viestiä

#10 kirjoitettu 30.10.2018 21:00 Muok:01.11.2018 19:00

veezay kirjoitti:
mä en ihan fiilaa tota sääntöä että samplessa ei saa olla tunnistettavaa sävelkorkeutta, koska alun perin hspb-skabojen samplet oli sikäli ihan käyttökelpoisia mutta muilla tavoin huonoja mitä ei lähtökohtaisesti haluis valita jos olis tekemässä vapaasti omaa biisiä. nyt tähän skabaan ei oikeastaan tarvi muuta samplea kuin valkoisen kohinan, josta vois sitten tosi resonoivalla filtterillä kaivaa siniaallon jolla vois rakentaa monimutkaisempia soundeja niin kuin huvittaa. musta ois hauskempi hyväksyä jotain sellaisia sampleja jotka edes melkein saattais tunnistaa kilpailubiisistä.

toki alkuperäiseen hspb-skabaankin kuului olennaisesti se että sampleille saa tehdä mitä huvittaa ja niin usein tapahtukin, mut mielekäs haaste tuleekin siitä, saako jostain perunalla äänitetystä 0.4 sekunnin pituisesta vauvan itkusamplesta aikaan jotain joka ei välittömästi vituta niin kuin vauvan itku nyt yleensä — ilman että sen vetää autotunella tasaiseksi nuotiksi ja vetää jonkun särön läpi että siitä saa kevyesti elävän sahaoskillaation jolla voi sit tehä vaikka padin tai liidisoundin jota ei enää tunnista vauvan itkuksi.

tai en tiiä. mulla ei nyt kuitenkaan oo antaa mitään sampleja tähän skabaan. lataan kyllä valmiin samplepaketin ja katon että tuleeks inspistä.


Ensinnäkään edelliseen kisaan kirjoittamissani alkuperäisen viestin säännöissä, joita tässä referoitiin, ei lue, ettei saisi olla tunnistettavaa sävelkorkeutta. Ainoastaan, ettei saa olla perinteisiä soitinääniä kuten vaikka yksittäisiä kitaranuotteja.

Lisäksi sanoisin, että on sekä HSPB-kisojen että em. sääntöjen hengen mukaista, ettei niihin takerru noin ja katkeroidu, vaan että ne toimisivat inspiraationa normaalista poikkeavan musiikin tuottoon inspiroivien samplejen luonnissa.

Musta on perseestä luoda kilpailuja tänne, kun vaikka sanois selkeesti, että sääntöjä voi muuttaa eikä niitä tarvitse pilkuntarkkaan noudattaa, niin jengi tulee ja alkaa löytää kuviteltuja epäkohtia säännöissä, eikä kuitenkaan ehdota mitään parempaa, eikä ees aio osallistua kisaan.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7080 viestiä
Luottokäyttäjä

#11 kirjoitettu 03.11.2018 23:34 Muok:04.11.2018 01:50

Kilpajakke - Ethereal Whale Riding Hump

reason+audition+melodyne+paulstretch+recycle

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#12 kirjoitettu 04.11.2018 08:50

veezay kirjoitti:
Kilpajakke - Ethereal Whale Riding Hump

reason+audition+melodyne+paulstretch+recycle


Etsi äänitteestä samplepakissa ollut ääninäyte.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7080 viestiä
Luottokäyttäjä

#13 kirjoitettu 04.11.2018 19:49 Muok:04.11.2018 21:38

palan painikkeeksi making of:


koko biisin aikana vaimeasti kuuluva taustakohina:
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: äänenvoimakkuus tasattu ja soitettu samplerilla loopattuna 99 eri korkeudelta yhtaikaa. tämä tehty kahteen kertaan stereota varten. lopputulos korkealle viritetyn bandpass-filtterin läpi.

koko biisin aikana vaimeasti kuuluva taustarapina (kohinan kaverina):
maaseudun_tulevaisuus.wav: eritelty kävelystä tuleva terävä rapina muusta äänestä auditionin auto click/pop eliminatorilla. laitettu vasen ja oikea kanava keskenään muutamalla eri nopeudella soimaan loopattuna, highpass-filtteröity, limitoitu tiukasti, ekvalisoitu sopiva balanssi.

ensimmäisenä alkava (ja kauttaaltaan biisissä enemmän tai vähemmän mukana oleva) synajousipadi:
Äh gähn.wav: otettu ensimmäinen "äh", avattu se melodyneen, jossa putsattu sävelkorkeudeksi vain yksi täysin vireessä oleva nuotti. tämä 0,16 sekunnin pituinen sample venytetty paulstretchillä n. 20-sekuntiseksi eteeriseksi tekstuuriksi. tätä käytetty kolmeen otteeseen:
1) ylin sointulayeri, jossa pelkästään automatisoitu lowpass-filtteri ja hitaat attack ja release amplitudin envelopessa.
2) bassolayeri, joka muuten identtinen, mutta lowpass-filtteri asetettu paljon alemmas ja leikattu kevyesti alamiddleä.
3) subibassolayeri, jossa keytrackaava resonoiva lowpass-filtteri, roima bassokorostus-eq ja tiukka kompressointi, jonka jälkeen staattinen lowpass-filtteri vähentämään kompressoinnista johtuvia artefakteja. soitettu monofonisena hitaalla portamentolla.
kaikissa layereissa kaksi sidechain-kompressointia, toinen koko bassorummusta ja toinen pelkästä transientista hieman eri asetuksilla.

ujeltava huilu/what-have-you:
ällötys.wav: otettu 1,63-1,7 sekunnin välissä oleva DU-äännähdys, viritetty melodynellä tasaiseksi nuotiksi, venytetty auditionissa n. 5x-pituiseksi ja korjattu melodynellä venytyksestä johtunut vireheittely pois. asetettu samplen hännästä neljä aaltojaksoa sustain-loopiksi, amplitudin envelopeen lyhyehköt attack- ja release-ajat, lowpass-filtteri hitaasti laskevalla envelope decaylla, stereodelay, reverb. soitettaessa pitch bend, ja lisäksi aftertouch kontrolloi lfo:n määrää, jolla moduloidaan samplen pitchiä.

efektikohina, ensimmäisen kerran n. 0:56 ja ajoittain sen jälkeen:
käytetty liikenteen_turvallisuusvirasto.wavista tehtyä kohinasamplea, josta ekvalisoitu alapää pois ja automatisoitu bandpass-filtteri. perässä reverb ja sidechain-kompressori bassorummun transientista.

crash-symbaali:
polttarit.wav: otettu noin 4,3 ja 4,9 sekunnin välistä pätkä, jossa taustalta kuuluu kohahdus. leikattu auditionissa fft-filtterillä kaikki alle 4 kHz pois. tehty versio, jossa frequency shifterillä laskettu korkeutta 4-6 kHz, ja miksattu se filtteröidyn samplen kanssa. tätä käytetty crashin transienttina nopeahkolla decaylla. paulstretchattu äskeinen miksattu sample n. 4x-pituiseksi, joka lisätty transienttisamplen päälle sustain-layeriksi. kompressoitu. vaklattu 909 crash -samplen taajuusvastetta auditionissa ja ekutettu polttaricrashiin ensin leveillä korjauksilla suurin piirtein sama yleisbalanssi, jonka jälkeen lisätty 10 terävää piikkitaajuuskorostusta 909-samplen taajuusvasteen mukaan välille 2-12 kHz. päälle reverb, kevyt loppukompressointi ja sidechain-kompressointi bassorummusta.

bassorumpu:
ällötys.wav, kolme layeria:
1) transientti/snap: sama 1,63-1,7 sekunnin pätkä kuin huilusoundin lähtötilanne, mutta soitettu neljä oktaavia korkeammalta mahdollisimman lyhyellä envelopella. bandpass-filtteri 3,3 kHz. vaimennettu 4,8 kHz:n kohdalla olevaa korostusta ekvalisaattorilla.
2) transientti/punch: venytetty+virekorjattu huilusample, jossa hyvin alas viritetty kevyesti resonoiva lowpass-filtteri, jonka cutoffissa nopea envelope.
3) botne: alkuperäisestä ällötys.wavista leikattu ja virekorjattu DU-pätkä, josta loopattu yhtä aaltojaksoa. resonoiva lowpass-filtteri, jonka cutoffissa kevyesti envelope nopealla decaylla. sama envelope moduloi pitchiä suuremmalla määrällä. amplitudin envelopessa lyhyt attack ja release.
kaikki kolme miksattu päällekkäin sopivilla tasoilla.
2:52 kohdalla tuleva räjähdys on bassorummun isku jossa on pitkä reverb. reverbistä on leikattu n. 180 hertsin aluetta ja kolmialuekompressoitu reverb tasaisemmaksi.

bassolinja:
Äh gähn.wav: käytetty padia varten putsattua samplea, jossa otettu ensimmäinen "äh", avattu se melodyneen, jossa putsattu sävelkorkeudeksi vain yksi täysin vireessä oleva nuotti. sen jälkeen asetettu yhden aaltojakson sustain-loop juuri ennen "ä"-äänteen vaimenemista. lowpass-filtteri jonka cutoffissa nopeahko envelope. 18 desibelin low shelf -korostus bassoihin. stereodelay, jonka feedback-loopissa chorus negatiivisella feedbackilla. kaksialueinen sidechain-kompressori bassorummusta - alapää väistää koko bassorumpua ja yläpää pelkkää transienttia.

shaker/cabasa/joku (alkaa vaimeasti n. 1:27 ja jatkuu rumpujen kanssa):
maaseudun_tulevaisuus.wav: poistettu kävelystä tuleva terävä rapina muusta äänestä auditionin auto click/pop eliminatorilla. avattu rapinavapaa sample recycleen, jossa pätkitty eri askeleista tulevat kohahdukset eri palasiksi ja tallennettu rx2-tiedostoksi. avattu tämä reasonissa, jossa sommiteltu eri kohinapalasista sopiva shaker-groove ja lyhennetty pätkien sointipituutta. bandpass-filtteröity 10 kilohertsistä. kompressoitu.

perkussiosommitelma (1:55+):
1) ällötys.wav avattu kokonaisena recycleen ja pätkitty se 50 eri palaseksi. lisätty palasille midi kahden neljäsosaiskun ajalle, ja satunnaistettu palasien ajoitusta 1/16-gridissä kunnes jotain suurin piirtein käyttökelpoista syntyy aikaan, ja korjattu muutaman palasen ajoitusta ja siivottu ylimääräiset pois. perään kevyesti resonoiva bandpass-filtteri 550 hertsissä. saturation knob. low shelf -leikkaus, 751 Hz leikkaus ja 2,7 kHz korostus. erittäin lyhyt ja vaimea reverb. feedbackaava -580 hertsin frequency shifter, jonka feedback-loop ei-aivan-temposynkatulla 110 millisekunnin viiveellä, jolloin feedbackina tuleva signaali osuu hiukan huti uusista transienteista. limitointi, low shelf -leikkaus ja sidechain-kompressointi bassorummun transientista.
2) yksi tahti äskeistä kaaosta bounssattu audioksi, reversattu ja lisätty rytmisiä sisäänfeidauksia, miksattu vaimeasti taustalle täydentämään hiljaisia kohtia.
3) yksittäisenä perkussioelementtinä ällötys.wavissa 0,785 sekunnin kohdalla oleva kilahdus, josta leikattu alapää pois ja korostettu 2,3 kilohertsiä.

closed&open hihatit (2:10+):
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: noin 0,7-1,0 sekunnin välinen kohina. korostettu ensin diskantteja huomattavasti ja tasoiteltu hieman pahempia piikkejä 4-6 kilohertsin välistä, jotta tuloksena olisi tasaisempi kohina. vähennetty huomattavasti stereokuvan laajuutta n. 5 kHz alapuolelta. vaklattu 909 open-haitsun taajuusvastetta ja polttaricrashin tapaan muokattu yleisbalanssia muutamalla leveällä eq-korjauksella, jonka jälkeen lisätty yhteensä 35 terävää korostusta ja leikkausta 909-samplen taajuusvasteen mukaan välille 600-13000 Hz. juuh elikkäs. perään soft clip tasoittamaan terävintä transienttia. sekä closed että open samasta samplesta ja saman efektiketjun läpi, closed leikattu vain lyhyemmäksi.

synapluck (2:24+):
ällötys.wav, vanha tuttu 1,63-1,7s DU-pätkä virekorjattuna, sustain-loop yksi aaltojakso. kolme keskenään epävireeseen viritettyä layeria, lowpass-filtteri nopealla envelopella jonka määrä automatisoitu. low shelf -leikkaus ja 3,4 kHz korostus. soft clip hillitsemään voimakkaimpia transientteja. sidechain-kompressointi bassorummun transientista. stereodelay jonka feedback automatisoitu, reverb.

snare/clap (2:24+):
virtsankarkailu.wav: leikattu 0,926-0,990 sekunnin välinen pätkä, jota käytetty kolmeen otteeseen:
1) transient/punch: lowpass-filtteröity matalalta kevyellä ja nopealla envelopella, low shelf -leikkaus.
2) transient/snap: resonoiva bandpass-filtteri 1,5 kHz, vaimennettu 3,8 kHz. limitteri. sekvensoitu nopeaan tahtiin ensin kolme lyhyttä iskua joiden jälkeen neljäs pidempi isku, joka simuloi useampaa kädenläpsähdystä kuten 909 clap. samplen pitchiä moduloi erittäin nopea pseudosatunnainen lfo, joka tuo hieman eloa ja sotkuisuutta soundiin.
3) edellisissä käytetty lyhyt sample paulstretchattu 0,2 sekunnin pituiseksi. highpass-filtteri 300 hertsissä. korostettu 1,6 kHz, 2,6 kHz ja 4,3 kHz, leikattu 3,6 kHz ja 6 kHz. lopuksi kevyesti resonoiva lowpass-filtteri 6,2 kilohertsissä. samplen pitchiä moduloi samaan tapaan erittäin nopea pseudosatunnainen lfo.
layerit miksataan sopivaan suhteeseen, josta korostetaan vielä 7 kHz ja vaimennetaan 530 hertsiä. stereokuvaa kavennetaan. reverb, jossa on gate ja reilu korostus 2,4 kilohertsissä. lopuksi sidechain-kompressointi bassorummun transientista.

toinen efektikohina (~2:51, ~4:02 ja ~4:58):
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: sample toistettu kokonaisuudessaan alkuperäisellä sävelkorkeudella. vaimennettu 2,5 kHz:n alapuolelta runsaasti ja korostettu sen yläpuolelta. automatisoitu lowpass-filtteri joka alkaa ja loppuu suljettuna ja on täysin avoin samplen keskivaiheilla, kun auto on juuri äänittäjän kohdalla. limitteri. feedbackaava -0,87 Hz frequency shifter 0,26 millisekunnin viiveellä, tuloksena phaser-tyyppisiä laskevia piikkejä. stereodelay.


masterissa on vieno pitch drift (neljä moduloitua viivettä), diskanttidrift (+/- 1 dB hi shelf pseudosatunnaisilla lfo:illa), kevyt amplitudimodulaatio ruskealla kohinalla, kolmialuesärö + rujompi fullband-särö rinnalla, pseudosatunnaisesti triggeröityvä diskanttihävikki lowpass-filttereillä ja lopuksi limitteri. ja useita oluttölkkejä.

ai niin, kiitti Chadonnalle nimi-inspiraatiosta!

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
236 viestiä

#14 kirjoitettu 04.11.2018 20:47

Luitko sää sami tätä? Olisit kysyny tältä miten kompressori toimii.

^ Vastaa Lainaa

Marko Toivonen
Marko Toivonen
399 viestiä

#15 kirjoitettu 04.11.2018 21:16

veezay kirjoitti:
Kilpajakke - Ethereal Whale Riding Hump

reason+audition+melodyne+paulstretch+recycle


Ois kannattanu tää biisi laittaa tonne mikserihitti kisaan

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7080 viestiä
Luottokäyttäjä

#16 kirjoitettu 04.11.2018 21:31

Marko Toivonen kirjoitti:
Ois kannattanu tää biisi laittaa tonne mikserihitti kisaan

heh, no jaa, ei tässä nyt varsinaisesti hittiainesta oo. mä harkitsin kyl osallistuvani siihenkin skabaan jollain pirteemmällä eurodancella mut se sit jäi.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#17 kirjoitettu 04.11.2018 21:39

Filius|B kirjoitti:
Luitko sää sami tätä? Olisit kysyny tältä miten kompressori toimii.


Niin minä kuvittelen olevani älykäs, kun ymmärrän, miten kompressori toimii.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#18 kirjoitettu 05.11.2018 17:17 Muok:05.11.2018 17:18

samiviinik kirjoitti:
Filius|B kirjoitti:
Luitko sää sami tätä? Olisit kysyny tältä miten kompressori toimii.


Niin minä kuvittelen olevani älykäs, kun ymmärrän, miten kompressori toimii.


Minullahan ei riitä muisti tallaiseen veezayn suoritukseen.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
236 viestiä

#19 kirjoitettu 05.11.2018 17:36

Ei päässä eikä koneessa

^ Vastaa Lainaa

peke_
peke_
53 viestiä

#20 kirjoitettu 05.11.2018 23:41

Vetäydyn tästä(kin) kisasta, ajatus on pyörinyt mielessä pari päivää. Ei vain ole sitä kilpailuhenkeä.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#21 kirjoitettu 06.11.2018 12:25

Täytyy leikkiä kansalaisten kanssa.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
236 viestiä

#22 kirjoitettu 06.11.2018 12:52

samiviinik kirjoitti:
Täytyy leikkiä kansalaisten kanssa.


Tapani kansalaisten

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#23 kirjoitettu 06.11.2018 15:29

Poro https://mikseri.net/ar...

^ Vastaa Lainaa

peke_
peke_
53 viestiä

#24 kirjoitettu 06.11.2018 15:30

samiviinik kirjoitti:
Täytyy leikkiä kansalaisten kanssa.

Kyllä se siitä vielä, syksy aina vähän vaikeampaa, keväällä tuntuu että saa enemmän irti

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#25 kirjoitettu 06.11.2018 15:42

peke_ kirjoitti:
samiviinik kirjoitti:
Täytyy leikkiä kansalaisten kanssa.

Kyllä se siitä vielä, syksy aina vähän vaikeampaa, keväällä tuntuu että saa enemmän irti


Ei passaa olla tosikko.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
236 viestiä

#26 kirjoitettu 06.11.2018 16:51

Eikä risikko

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#27 kirjoitettu 06.11.2018 17:04

Filius|B kirjoitti:
Eikä risikko


Se pitäisi Lipposen olla Mäntyniemen herra.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#28 kirjoitettu 06.11.2018 17:11 Muok:06.11.2018 17:12

samiviinik kirjoitti:
Filius|B kirjoitti:
Eikä risikko


Se pitäisi Lipposen olla Mäntyniemen herra.


Kekkosen homma oli vähän sama, mitä Fidel Castro teki.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7080 viestiä
Luottokäyttäjä

#29 kirjoitettu 06.11.2018 18:59

samiviinik kirjoitti:
Se pitäisi Lipposen olla Mäntyniemen herra.

samiviinik kirjoitti:
Kekkosen homma oli vähän sama, mitä Fidel Castro teki.

oisko noille tajunnanvirroille parempi paikka esim. joku oma päiväkirja, tai eiks sulla ollu joku blogikin? tuntuu että joka toisessa ketjussa joutuu lukemaan noita sun mihinkään liittymättömiä harhailuja.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#30 kirjoitettu 06.11.2018 19:08

veezay kirjoitti:
samiviinik kirjoitti:
Se pitäisi Lipposen olla Mäntyniemen herra.

samiviinik kirjoitti:
Kekkosen homma oli vähän sama, mitä Fidel Castro teki.

oisko noille tajunnanvirroille parempi paikka esim. joku oma päiväkirja, tai eiks sulla ollu joku blogikin? tuntuu että joka toisessa ketjussa joutuu lukemaan noita sun mihinkään liittymättömiä harhailuja.


ok.

^ Vastaa Lainaa

Filius|B
Filius|B
236 viestiä

#31 kirjoitettu 06.11.2018 19:25

Sori, jäi juttu päälle. Eikä nämä ole harhailuja. Se on vain elämän realistista estetiikkaa.

^ Vastaa Lainaa

peke_
peke_
53 viestiä

#32 kirjoitettu 06.11.2018 23:37 Muok:06.11.2018 23:38

No hyvä on, tässä se on niin ei jää paha mieli. En pidä tuotoksesta alkuunkaan. On se vaan saatanan ruma. Lähtökotaisesti ajatellen kappaletta pitäisi vähintään itse arvostaa. Mutta en ole ainut kelkassa, onhan näitä vastaavia tapauksia huippuartisteillakin sattunut. Black Sabbath on tehnyt ainakin kaksi albumia joiden tuotokseen bändi ei ole ollut tyytyväinen, silti ne on fanien keskuudessa saanut arvostusta. Ei pitäisi olla turhan itsekriittinen, tiedostan tuon asian itsessäni ja olen puhunut siitä psykologin kanssa. Tärkeää on että antaa itselle mahdollisuuden onnistua ja erehtyä, molemmista voi jotain oppia. Jos ei muuta niin ne luo ainakin muistoja.

mikseri.net..

Mitä veezayn kappaleeseen tulee niin on show stopper, tuttua ja toimivaa veezayta. Toivoisin kisalta kokeilunhalusia kappaleita, tämän tapaisella kisalla on tavallaan siihen edellytykset.

ninja'd linkki fix

^ Vastaa Lainaa

peke_
peke_
53 viestiä

#33 kirjoitettu 07.11.2018 00:29

samiviinik - Poro.. mestariteos. Kun on kipuja, tämä on kuin buranaa. Luovuudesta plussa. Iskee osuvasti tähän mielentilaan.

^ Vastaa Lainaa

red_
red_
300 viestiä

#34 kirjoitettu 07.11.2018 15:11

veezay kirjoitti:
palan painikkeeksi making of:


koko biisin aikana vaimeasti kuuluva taustakohina:
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: äänenvoimakkuus tasattu ja soitettu samplerilla loopattuna 99 eri korkeudelta yhtaikaa. tämä tehty kahteen kertaan stereota varten. lopputulos korkealle viritetyn bandpass-filtterin läpi.

koko biisin aikana vaimeasti kuuluva taustarapina (kohinan kaverina):
maaseudun_tulevaisuus.wav: eritelty kävelystä tuleva terävä rapina muusta äänestä auditionin auto click/pop eliminatorilla. laitettu vasen ja oikea kanava keskenään muutamalla eri nopeudella soimaan loopattuna, highpass-filtteröity, limitoitu tiukasti, ekvalisoitu sopiva balanssi.

ensimmäisenä alkava (ja kauttaaltaan biisissä enemmän tai vähemmän mukana oleva) synajousipadi:
Äh gähn.wav: otettu ensimmäinen "äh", avattu se melodyneen, jossa putsattu sävelkorkeudeksi vain yksi täysin vireessä oleva nuotti. tämä 0,16 sekunnin pituinen sample venytetty paulstretchillä n. 20-sekuntiseksi eteeriseksi tekstuuriksi. tätä käytetty kolmeen otteeseen:
1) ylin sointulayeri, jossa pelkästään automatisoitu lowpass-filtteri ja hitaat attack ja release amplitudin envelopessa.
2) bassolayeri, joka muuten identtinen, mutta lowpass-filtteri asetettu paljon alemmas ja leikattu kevyesti alamiddleä.
3) subibassolayeri, jossa keytrackaava resonoiva lowpass-filtteri, roima bassokorostus-eq ja tiukka kompressointi, jonka jälkeen staattinen lowpass-filtteri vähentämään kompressoinnista johtuvia artefakteja. soitettu monofonisena hitaalla portamentolla.
kaikissa layereissa kaksi sidechain-kompressointia, toinen koko bassorummusta ja toinen pelkästä transientista hieman eri asetuksilla.

ujeltava huilu/what-have-you:
ällötys.wav: otettu 1,63-1,7 sekunnin välissä oleva DU-äännähdys, viritetty melodynellä tasaiseksi nuotiksi, venytetty auditionissa n. 5x-pituiseksi ja korjattu melodynellä venytyksestä johtunut vireheittely pois. asetettu samplen hännästä neljä aaltojaksoa sustain-loopiksi, amplitudin envelopeen lyhyehköt attack- ja release-ajat, lowpass-filtteri hitaasti laskevalla envelope decaylla, stereodelay, reverb. soitettaessa pitch bend, ja lisäksi aftertouch kontrolloi lfo:n määrää, jolla moduloidaan samplen pitchiä.

efektikohina, ensimmäisen kerran n. 0:56 ja ajoittain sen jälkeen:
käytetty liikenteen_turvallisuusvirasto.wavista tehtyä kohinasamplea, josta ekvalisoitu alapää pois ja automatisoitu bandpass-filtteri. perässä reverb ja sidechain-kompressori bassorummun transientista.

crash-symbaali:
polttarit.wav: otettu noin 4,3 ja 4,9 sekunnin välistä pätkä, jossa taustalta kuuluu kohahdus. leikattu auditionissa fft-filtterillä kaikki alle 4 kHz pois. tehty versio, jossa frequency shifterillä laskettu korkeutta 4-6 kHz, ja miksattu se filtteröidyn samplen kanssa. tätä käytetty crashin transienttina nopeahkolla decaylla. paulstretchattu äskeinen miksattu sample n. 4x-pituiseksi, joka lisätty transienttisamplen päälle sustain-layeriksi. kompressoitu. vaklattu 909 crash -samplen taajuusvastetta auditionissa ja ekutettu polttaricrashiin ensin leveillä korjauksilla suurin piirtein sama yleisbalanssi, jonka jälkeen lisätty 10 terävää piikkitaajuuskorostusta 909-samplen taajuusvasteen mukaan välille 2-12 kHz. päälle reverb, kevyt loppukompressointi ja sidechain-kompressointi bassorummusta.

bassorumpu:
ällötys.wav, kolme layeria:
1) transientti/snap: sama 1,63-1,7 sekunnin pätkä kuin huilusoundin lähtötilanne, mutta soitettu neljä oktaavia korkeammalta mahdollisimman lyhyellä envelopella. bandpass-filtteri 3,3 kHz. vaimennettu 4,8 kHz:n kohdalla olevaa korostusta ekvalisaattorilla.
2) transientti/punch: venytetty+virekorjattu huilusample, jossa hyvin alas viritetty kevyesti resonoiva lowpass-filtteri, jonka cutoffissa nopea envelope.
3) botne: alkuperäisestä ällötys.wavista leikattu ja virekorjattu DU-pätkä, josta loopattu yhtä aaltojaksoa. resonoiva lowpass-filtteri, jonka cutoffissa kevyesti envelope nopealla decaylla. sama envelope moduloi pitchiä suuremmalla määrällä. amplitudin envelopessa lyhyt attack ja release.
kaikki kolme miksattu päällekkäin sopivilla tasoilla.
2:52 kohdalla tuleva räjähdys on bassorummun isku jossa on pitkä reverb. reverbistä on leikattu n. 180 hertsin aluetta ja kolmialuekompressoitu reverb tasaisemmaksi.

bassolinja:
Äh gähn.wav: käytetty padia varten putsattua samplea, jossa otettu ensimmäinen "äh", avattu se melodyneen, jossa putsattu sävelkorkeudeksi vain yksi täysin vireessä oleva nuotti. sen jälkeen asetettu yhden aaltojakson sustain-loop juuri ennen "ä"-äänteen vaimenemista. lowpass-filtteri jonka cutoffissa nopeahko envelope. 18 desibelin low shelf -korostus bassoihin. stereodelay, jonka feedback-loopissa chorus negatiivisella feedbackilla. kaksialueinen sidechain-kompressori bassorummusta - alapää väistää koko bassorumpua ja yläpää pelkkää transienttia.

shaker/cabasa/joku (alkaa vaimeasti n. 1:27 ja jatkuu rumpujen kanssa):
maaseudun_tulevaisuus.wav: poistettu kävelystä tuleva terävä rapina muusta äänestä auditionin auto click/pop eliminatorilla. avattu rapinavapaa sample recycleen, jossa pätkitty eri askeleista tulevat kohahdukset eri palasiksi ja tallennettu rx2-tiedostoksi. avattu tämä reasonissa, jossa sommiteltu eri kohinapalasista sopiva shaker-groove ja lyhennetty pätkien sointipituutta. bandpass-filtteröity 10 kilohertsistä. kompressoitu.

perkussiosommitelma (1:55+):
1) ällötys.wav avattu kokonaisena recycleen ja pätkitty se 50 eri palaseksi. lisätty palasille midi kahden neljäsosaiskun ajalle, ja satunnaistettu palasien ajoitusta 1/16-gridissä kunnes jotain suurin piirtein käyttökelpoista syntyy aikaan, ja korjattu muutaman palasen ajoitusta ja siivottu ylimääräiset pois. perään kevyesti resonoiva bandpass-filtteri 550 hertsissä. saturation knob. low shelf -leikkaus, 751 Hz leikkaus ja 2,7 kHz korostus. erittäin lyhyt ja vaimea reverb. feedbackaava -580 hertsin frequency shifter, jonka feedback-loop ei-aivan-temposynkatulla 110 millisekunnin viiveellä, jolloin feedbackina tuleva signaali osuu hiukan huti uusista transienteista. limitointi, low shelf -leikkaus ja sidechain-kompressointi bassorummun transientista.
2) yksi tahti äskeistä kaaosta bounssattu audioksi, reversattu ja lisätty rytmisiä sisäänfeidauksia, miksattu vaimeasti taustalle täydentämään hiljaisia kohtia.
3) yksittäisenä perkussioelementtinä ällötys.wavissa 0,785 sekunnin kohdalla oleva kilahdus, josta leikattu alapää pois ja korostettu 2,3 kilohertsiä.

closed&open hihatit (2:10+):
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: noin 0,7-1,0 sekunnin välinen kohina. korostettu ensin diskantteja huomattavasti ja tasoiteltu hieman pahempia piikkejä 4-6 kilohertsin välistä, jotta tuloksena olisi tasaisempi kohina. vähennetty huomattavasti stereokuvan laajuutta n. 5 kHz alapuolelta. vaklattu 909 open-haitsun taajuusvastetta ja polttaricrashin tapaan muokattu yleisbalanssia muutamalla leveällä eq-korjauksella, jonka jälkeen lisätty yhteensä 35 terävää korostusta ja leikkausta 909-samplen taajuusvasteen mukaan välille 600-13000 Hz. juuh elikkäs. perään soft clip tasoittamaan terävintä transienttia. sekä closed että open samasta samplesta ja saman efektiketjun läpi, closed leikattu vain lyhyemmäksi.

synapluck (2:24+):
ällötys.wav, vanha tuttu 1,63-1,7s DU-pätkä virekorjattuna, sustain-loop yksi aaltojakso. kolme keskenään epävireeseen viritettyä layeria, lowpass-filtteri nopealla envelopella jonka määrä automatisoitu. low shelf -leikkaus ja 3,4 kHz korostus. soft clip hillitsemään voimakkaimpia transientteja. sidechain-kompressointi bassorummun transientista. stereodelay jonka feedback automatisoitu, reverb.

snare/clap (2:24+):
virtsankarkailu.wav: leikattu 0,926-0,990 sekunnin välinen pätkä, jota käytetty kolmeen otteeseen:
1) transient/punch: lowpass-filtteröity matalalta kevyellä ja nopealla envelopella, low shelf -leikkaus.
2) transient/snap: resonoiva bandpass-filtteri 1,5 kHz, vaimennettu 3,8 kHz. limitteri. sekvensoitu nopeaan tahtiin ensin kolme lyhyttä iskua joiden jälkeen neljäs pidempi isku, joka simuloi useampaa kädenläpsähdystä kuten 909 clap. samplen pitchiä moduloi erittäin nopea pseudosatunnainen lfo, joka tuo hieman eloa ja sotkuisuutta soundiin.
3) edellisissä käytetty lyhyt sample paulstretchattu 0,2 sekunnin pituiseksi. highpass-filtteri 300 hertsissä. korostettu 1,6 kHz, 2,6 kHz ja 4,3 kHz, leikattu 3,6 kHz ja 6 kHz. lopuksi kevyesti resonoiva lowpass-filtteri 6,2 kilohertsissä. samplen pitchiä moduloi samaan tapaan erittäin nopea pseudosatunnainen lfo.
layerit miksataan sopivaan suhteeseen, josta korostetaan vielä 7 kHz ja vaimennetaan 530 hertsiä. stereokuvaa kavennetaan. reverb, jossa on gate ja reilu korostus 2,4 kilohertsissä. lopuksi sidechain-kompressointi bassorummun transientista.

toinen efektikohina (~2:51, ~4:02 ja ~4:58):
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: sample toistettu kokonaisuudessaan alkuperäisellä sävelkorkeudella. vaimennettu 2,5 kHz:n alapuolelta runsaasti ja korostettu sen yläpuolelta. automatisoitu lowpass-filtteri joka alkaa ja loppuu suljettuna ja on täysin avoin samplen keskivaiheilla, kun auto on juuri äänittäjän kohdalla. limitteri. feedbackaava -0,87 Hz frequency shifter 0,26 millisekunnin viiveellä, tuloksena phaser-tyyppisiä laskevia piikkejä. stereodelay.


masterissa on vieno pitch drift (neljä moduloitua viivettä), diskanttidrift (+/- 1 dB hi shelf pseudosatunnaisilla lfo:illa), kevyt amplitudimodulaatio ruskealla kohinalla, kolmialuesärö + rujompi fullband-särö rinnalla, pseudosatunnaisesti triggeröityvä diskanttihävikki lowpass-filttereillä ja lopuksi limitteri. ja useita oluttölkkejä.

ai niin, kiitti Chadonnalle nimi-inspiraatiosta!


Prkl, jätkä on kyl sellanen velho!

^ Vastaa Lainaa

Popkorni
Popkorni
618 viestiä

#35 kirjoitettu 07.11.2018 21:06

red_ kirjoitti:
veezay kirjoitti:
palan painikkeeksi making of:


koko biisin aikana vaimeasti kuuluva taustakohina:
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: äänenvoimakkuus tasattu ja soitettu samplerilla loopattuna 99 eri korkeudelta yhtaikaa. tämä tehty kahteen kertaan stereota varten. lopputulos korkealle viritetyn bandpass-filtterin läpi.

koko biisin aikana vaimeasti kuuluva taustarapina (kohinan kaverina):
maaseudun_tulevaisuus.wav: eritelty kävelystä tuleva terävä rapina muusta äänestä auditionin auto click/pop eliminatorilla. laitettu vasen ja oikea kanava keskenään muutamalla eri nopeudella soimaan loopattuna, highpass-filtteröity, limitoitu tiukasti, ekvalisoitu sopiva balanssi.

ensimmäisenä alkava (ja kauttaaltaan biisissä enemmän tai vähemmän mukana oleva) synajousipadi:
Äh gähn.wav: otettu ensimmäinen "äh", avattu se melodyneen, jossa putsattu sävelkorkeudeksi vain yksi täysin vireessä oleva nuotti. tämä 0,16 sekunnin pituinen sample venytetty paulstretchillä n. 20-sekuntiseksi eteeriseksi tekstuuriksi. tätä käytetty kolmeen otteeseen:
1) ylin sointulayeri, jossa pelkästään automatisoitu lowpass-filtteri ja hitaat attack ja release amplitudin envelopessa.
2) bassolayeri, joka muuten identtinen, mutta lowpass-filtteri asetettu paljon alemmas ja leikattu kevyesti alamiddleä.
3) subibassolayeri, jossa keytrackaava resonoiva lowpass-filtteri, roima bassokorostus-eq ja tiukka kompressointi, jonka jälkeen staattinen lowpass-filtteri vähentämään kompressoinnista johtuvia artefakteja. soitettu monofonisena hitaalla portamentolla.
kaikissa layereissa kaksi sidechain-kompressointia, toinen koko bassorummusta ja toinen pelkästä transientista hieman eri asetuksilla.

ujeltava huilu/what-have-you:
ällötys.wav: otettu 1,63-1,7 sekunnin välissä oleva DU-äännähdys, viritetty melodynellä tasaiseksi nuotiksi, venytetty auditionissa n. 5x-pituiseksi ja korjattu melodynellä venytyksestä johtunut vireheittely pois. asetettu samplen hännästä neljä aaltojaksoa sustain-loopiksi, amplitudin envelopeen lyhyehköt attack- ja release-ajat, lowpass-filtteri hitaasti laskevalla envelope decaylla, stereodelay, reverb. soitettaessa pitch bend, ja lisäksi aftertouch kontrolloi lfo:n määrää, jolla moduloidaan samplen pitchiä.

efektikohina, ensimmäisen kerran n. 0:56 ja ajoittain sen jälkeen:
käytetty liikenteen_turvallisuusvirasto.wavista tehtyä kohinasamplea, josta ekvalisoitu alapää pois ja automatisoitu bandpass-filtteri. perässä reverb ja sidechain-kompressori bassorummun transientista.

crash-symbaali:
polttarit.wav: otettu noin 4,3 ja 4,9 sekunnin välistä pätkä, jossa taustalta kuuluu kohahdus. leikattu auditionissa fft-filtterillä kaikki alle 4 kHz pois. tehty versio, jossa frequency shifterillä laskettu korkeutta 4-6 kHz, ja miksattu se filtteröidyn samplen kanssa. tätä käytetty crashin transienttina nopeahkolla decaylla. paulstretchattu äskeinen miksattu sample n. 4x-pituiseksi, joka lisätty transienttisamplen päälle sustain-layeriksi. kompressoitu. vaklattu 909 crash -samplen taajuusvastetta auditionissa ja ekutettu polttaricrashiin ensin leveillä korjauksilla suurin piirtein sama yleisbalanssi, jonka jälkeen lisätty 10 terävää piikkitaajuuskorostusta 909-samplen taajuusvasteen mukaan välille 2-12 kHz. päälle reverb, kevyt loppukompressointi ja sidechain-kompressointi bassorummusta.

bassorumpu:
ällötys.wav, kolme layeria:
1) transientti/snap: sama 1,63-1,7 sekunnin pätkä kuin huilusoundin lähtötilanne, mutta soitettu neljä oktaavia korkeammalta mahdollisimman lyhyellä envelopella. bandpass-filtteri 3,3 kHz. vaimennettu 4,8 kHz:n kohdalla olevaa korostusta ekvalisaattorilla.
2) transientti/punch: venytetty+virekorjattu huilusample, jossa hyvin alas viritetty kevyesti resonoiva lowpass-filtteri, jonka cutoffissa nopea envelope.
3) botne: alkuperäisestä ällötys.wavista leikattu ja virekorjattu DU-pätkä, josta loopattu yhtä aaltojaksoa. resonoiva lowpass-filtteri, jonka cutoffissa kevyesti envelope nopealla decaylla. sama envelope moduloi pitchiä suuremmalla määrällä. amplitudin envelopessa lyhyt attack ja release.
kaikki kolme miksattu päällekkäin sopivilla tasoilla.
2:52 kohdalla tuleva räjähdys on bassorummun isku jossa on pitkä reverb. reverbistä on leikattu n. 180 hertsin aluetta ja kolmialuekompressoitu reverb tasaisemmaksi.

bassolinja:
Äh gähn.wav: käytetty padia varten putsattua samplea, jossa otettu ensimmäinen "äh", avattu se melodyneen, jossa putsattu sävelkorkeudeksi vain yksi täysin vireessä oleva nuotti. sen jälkeen asetettu yhden aaltojakson sustain-loop juuri ennen "ä"-äänteen vaimenemista. lowpass-filtteri jonka cutoffissa nopeahko envelope. 18 desibelin low shelf -korostus bassoihin. stereodelay, jonka feedback-loopissa chorus negatiivisella feedbackilla. kaksialueinen sidechain-kompressori bassorummusta - alapää väistää koko bassorumpua ja yläpää pelkkää transienttia.

shaker/cabasa/joku (alkaa vaimeasti n. 1:27 ja jatkuu rumpujen kanssa):
maaseudun_tulevaisuus.wav: poistettu kävelystä tuleva terävä rapina muusta äänestä auditionin auto click/pop eliminatorilla. avattu rapinavapaa sample recycleen, jossa pätkitty eri askeleista tulevat kohahdukset eri palasiksi ja tallennettu rx2-tiedostoksi. avattu tämä reasonissa, jossa sommiteltu eri kohinapalasista sopiva shaker-groove ja lyhennetty pätkien sointipituutta. bandpass-filtteröity 10 kilohertsistä. kompressoitu.

perkussiosommitelma (1:55+):
1) ällötys.wav avattu kokonaisena recycleen ja pätkitty se 50 eri palaseksi. lisätty palasille midi kahden neljäsosaiskun ajalle, ja satunnaistettu palasien ajoitusta 1/16-gridissä kunnes jotain suurin piirtein käyttökelpoista syntyy aikaan, ja korjattu muutaman palasen ajoitusta ja siivottu ylimääräiset pois. perään kevyesti resonoiva bandpass-filtteri 550 hertsissä. saturation knob. low shelf -leikkaus, 751 Hz leikkaus ja 2,7 kHz korostus. erittäin lyhyt ja vaimea reverb. feedbackaava -580 hertsin frequency shifter, jonka feedback-loop ei-aivan-temposynkatulla 110 millisekunnin viiveellä, jolloin feedbackina tuleva signaali osuu hiukan huti uusista transienteista. limitointi, low shelf -leikkaus ja sidechain-kompressointi bassorummun transientista.
2) yksi tahti äskeistä kaaosta bounssattu audioksi, reversattu ja lisätty rytmisiä sisäänfeidauksia, miksattu vaimeasti taustalle täydentämään hiljaisia kohtia.
3) yksittäisenä perkussioelementtinä ällötys.wavissa 0,785 sekunnin kohdalla oleva kilahdus, josta leikattu alapää pois ja korostettu 2,3 kilohertsiä.

closed&open hihatit (2:10+):
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: noin 0,7-1,0 sekunnin välinen kohina. korostettu ensin diskantteja huomattavasti ja tasoiteltu hieman pahempia piikkejä 4-6 kilohertsin välistä, jotta tuloksena olisi tasaisempi kohina. vähennetty huomattavasti stereokuvan laajuutta n. 5 kHz alapuolelta. vaklattu 909 open-haitsun taajuusvastetta ja polttaricrashin tapaan muokattu yleisbalanssia muutamalla leveällä eq-korjauksella, jonka jälkeen lisätty yhteensä 35 terävää korostusta ja leikkausta 909-samplen taajuusvasteen mukaan välille 600-13000 Hz. juuh elikkäs. perään soft clip tasoittamaan terävintä transienttia. sekä closed että open samasta samplesta ja saman efektiketjun läpi, closed leikattu vain lyhyemmäksi.

synapluck (2:24+):
ällötys.wav, vanha tuttu 1,63-1,7s DU-pätkä virekorjattuna, sustain-loop yksi aaltojakso. kolme keskenään epävireeseen viritettyä layeria, lowpass-filtteri nopealla envelopella jonka määrä automatisoitu. low shelf -leikkaus ja 3,4 kHz korostus. soft clip hillitsemään voimakkaimpia transientteja. sidechain-kompressointi bassorummun transientista. stereodelay jonka feedback automatisoitu, reverb.

snare/clap (2:24+):
virtsankarkailu.wav: leikattu 0,926-0,990 sekunnin välinen pätkä, jota käytetty kolmeen otteeseen:
1) transient/punch: lowpass-filtteröity matalalta kevyellä ja nopealla envelopella, low shelf -leikkaus.
2) transient/snap: resonoiva bandpass-filtteri 1,5 kHz, vaimennettu 3,8 kHz. limitteri. sekvensoitu nopeaan tahtiin ensin kolme lyhyttä iskua joiden jälkeen neljäs pidempi isku, joka simuloi useampaa kädenläpsähdystä kuten 909 clap. samplen pitchiä moduloi erittäin nopea pseudosatunnainen lfo, joka tuo hieman eloa ja sotkuisuutta soundiin.
3) edellisissä käytetty lyhyt sample paulstretchattu 0,2 sekunnin pituiseksi. highpass-filtteri 300 hertsissä. korostettu 1,6 kHz, 2,6 kHz ja 4,3 kHz, leikattu 3,6 kHz ja 6 kHz. lopuksi kevyesti resonoiva lowpass-filtteri 6,2 kilohertsissä. samplen pitchiä moduloi samaan tapaan erittäin nopea pseudosatunnainen lfo.
layerit miksataan sopivaan suhteeseen, josta korostetaan vielä 7 kHz ja vaimennetaan 530 hertsiä. stereokuvaa kavennetaan. reverb, jossa on gate ja reilu korostus 2,4 kilohertsissä. lopuksi sidechain-kompressointi bassorummun transientista.

toinen efektikohina (~2:51, ~4:02 ja ~4:58):
liikenteen_turvallisuusvirasto.wav: sample toistettu kokonaisuudessaan alkuperäisellä sävelkorkeudella. vaimennettu 2,5 kHz:n alapuolelta runsaasti ja korostettu sen yläpuolelta. automatisoitu lowpass-filtteri joka alkaa ja loppuu suljettuna ja on täysin avoin samplen keskivaiheilla, kun auto on juuri äänittäjän kohdalla. limitteri. feedbackaava -0,87 Hz frequency shifter 0,26 millisekunnin viiveellä, tuloksena phaser-tyyppisiä laskevia piikkejä. stereodelay.


masterissa on vieno pitch drift (neljä moduloitua viivettä), diskanttidrift (+/- 1 dB hi shelf pseudosatunnaisilla lfo:illa), kevyt amplitudimodulaatio ruskealla kohinalla, kolmialuesärö + rujompi fullband-särö rinnalla, pseudosatunnaisesti triggeröityvä diskanttihävikki lowpass-filttereillä ja lopuksi limitteri. ja useita oluttölkkejä.

ai niin, kiitti Chadonnalle nimi-inspiraatiosta!


Prkl, jätkä on kyl sellanen velho!


Itse taas näen että just tuossa ylianalyyttisessa puolessa on myös se veezayn musiikillinen heikkous.

^ Vastaa Lainaa

djbiy0
djbiy0
52 viestiä

#36 kirjoitettu 07.11.2018 21:18

entryni:
skabiy - background music for vlogs

p.s. basarin hinkkaaminen on hankalaa

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#37 kirjoitettu 08.11.2018 12:19

peke_ kirjoitti:
samiviinik - Poro.. mestariteos. Kun on kipuja, tämä on kuin buranaa. Luovuudesta plussa. Iskee osuvasti tähän mielentilaan.


Kuvastaa kaamosaikaa keskitysleirillä.

^ Vastaa Lainaa

Mankeli
Mankeli
36 viestiä

#38 kirjoitettu 12.11.2018 07:03 Muok:12.11.2018 07:09

OKEI, TÄSSÄ KAPPALEENI KILPAAN
SINISEN KYLÄN KAUTTA

KILPAILUKAPPALEEN TEKEMISEEN ON KÄYTETTY VAPAAN LÄHDEKOODIN SCHISM TRACKER -OHJELMISTOA SEKÄ SEN SISÄÄNRAKENNETTUA NÄYTE-MUOKKAINTA.

HYVÄÄ KISAA KAIKILLE T: MARKUS

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
1012 viestiä

#39 kirjoitettu 12.11.2018 07:24

Mankeli kirjoitti:
OKEI, TÄSSÄ KAPPALEENI KILPAAN
SINISEN KYLÄN KAUTTA

KILPAILUKAPPALEEN TEKEMISEEN ON KÄYTETTY VAPAAN LÄHDEKOODIN SCHISM TRACKER -OHJELMISTOA SEKÄ SEN SISÄÄNRAKENNETTUA NÄYTE-MUOKKAINTA.

HYVÄÄ KISAA KAIKILLE T: MARKUS


OLIPAS HYVÄ

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
599 viestiä

#40 kirjoitettu 12.11.2018 08:35

Tänään ehtii vielä postata huippubiisuja. Teen huomenna sitten äänestyksen.

^ Vastaa Lainaa

1 2 Seuraava >

Vastaa Aloita uusi keskustelu