Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja 2020-luvun musiikki

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#1 kirjoitettu 13.03.2018 17:52

2020-luvun musiikki...


Robottibändit, Virtuaali-instrumenteilla sävelletty ja soitettu musiikki, tietokoneanimoitu musiikki.... Mihin musiikkimaailma onkaan menossa? Tekevätkö robottibändit perinteiset muusikot tarpeettomiksi?

Tässä siis ketju, jossa voi keskustella musiikin tulevaisuudesta... Tietokoneiden ja ohjelmistojen kehittyminen on mahdollistanut oman edullisen kotistudion perustamisen kaikille... Virtuaali-instrumentit kehittyvät huimaa tahtia, ja niillä voi jo säveltää biisejä... Ja robottibändit eivät enää ole scifiä...


Tuossa esimerkki virtuaali-instrumenteilla tuotetusta rock musiikista:
Sin

Tuossa animoitua musiikkia:
Animusic - Resonant Chamber
Popcorn

Tuossa Animusic lisäinfoa:
Animusic Wiki

Tuossa taas esimerkki robottibändistä:
Compressorhead - Smells Like Teen Spirit

Bändi infoa tuossa:
Compressorhead - Wiki


Siinäpä sitä kapea kattaus siitä mihin musiikki on menossa... Onko kehityssuunta mielestäsi oikea? Korvaavatko robotit ja tekoäly tulevaisuudessa ihmiset myös musiikin saralla? Kuinka pitkälle virtuaali-instrumenteilla tuotettu musiikki kantaa?

Sana on vapaa...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#2 kirjoitettu 13.03.2018 18:18

Mun täytyy heti sanoa, että sinänsä on hyvä, että kehitys kehittyy... Hienoa, jos voimme tulevaisuudessa katsella myös robottibändejä, ja monen kotistudiossaan pakertavan harrastelija-artistin työtä virtuaali-instrumentit helpottavat kummasti...

Ainoa iso MUTTA mulla on se, ettei tällainen tietokone- ja tekoälypohjainen musiikki muutu imperialistiseksi, ja valtaa liikaa alaa... Toivon siis, että jatkossakin kuulemme artistien levyillä myös oikeiden studiomuusikkojen työskentelyä niiden virtuaali-instrumenttien ohessa... Toisaalta "studio-ohjelmoijan" ammattikunta, joka näitä softapohjaisia ratkaisuja tuottaa, varmaankin on kasvava ala, ja työtä riittää niin sanotusti...

Loppupeleissä haluaisin kuitenkin kuulla ne hittibiisini ihmisten säveltäminä, tuottamina ja esittäminä myös tulevaisuudessa... Softapohjainen taikka tekoälyyn pohjautuva musiikki on ihan ok juttu, kunhan se ei ole koko tarina... Ja on visuaalisesti mukavampi katsoa aitoa elävää ihmistä sen mikin takana laulamassa kuin jotakin "transformeria"...

Toisaalta, toivottavasti musiikin maailma tarjoaa myös tulevaisuudessa kaikille kaikkea... On jännä itse asiassa nähdä, mihinkä tämä teknologian kehitys johtaa musiikin saralla...

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7818 viestiä

#3 kirjoitettu 13.03.2018 18:40

Neuroverkot tekee kohta ainakin bläkkisbändit tarpeettomiksi: https://dadabots.bandc...

http://dadabots.com/ni...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#4 kirjoitettu 13.03.2018 19:04

Vessajono kirjoitti:
Neuroverkot tekee kohta ainakin bläkkisbändit tarpeettomiksi: https://dadabots.bandc...

http://dadabots.com/ni...


Kappas vaan... En juuri Black Metallista mitään ymmärrä, mutta kävin kuuntelemassa tuota laittamaasi Bandcamp linkkiä, ja ihan pätevältähän tuo nyt ainakin näin lyhyen kuuntelun perusteella kuulostaa...

Toisaalta tuossakin tuo neuroverkko oli opetettu tuottamaan tuota musiikkia aidon alkuperäisen levytyksen pohjalta, joten ei se sitä ihan tyhjistä ja pelkästä luomisen ilosta generoinut:

This album was generated with a recurrent neural network* trained on raw audio from the album "Diotima" by Krallice. All titles were generated by a Markov chain.


Toisaalta, mitähän tuo neuroverkko saisi aikaan, jos sen treenaamista jatkaisi useamman albumin verran? Ja jos vaikka genreksi valikoituisikin jokin melodisempi genre, kuten nyt vaikkapa Classic Rock?

^ Vastaa Lainaa

aRt074
aRt074
Arto Hietala
391 viestiä

#5 kirjoitettu 13.03.2018 19:11

konemusiikki on ottanut oman ison palasen kakusta, eikä se siitä juuri isommaksi tai pienemmäksi tule muuttumaan. Inhimilliselle musiikille ja soittotaidoille tulee aina olemaan tilausta.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7818 viestiä

#6 kirjoitettu 13.03.2018 19:31

IT kirjoitti:
Toisaalta tuossakin tuo neuroverkko oli opetettu tuottamaan tuota musiikkia aidon alkuperäisen levytyksen pohjalta, joten ei se sitä ihan tyhjistä ja pelkästä luomisen ilosta generoinut:


Toki oli, koska nimenomaan oppiminen ja opettaminen on aika keskeinen periaate neuroverkoissa. Tosin eiväthän ihmisetkään tee musiikkia tyhjästä ja pelkästään luomisen ilosta.

Toisaalta, mitähän tuo neuroverkko saisi aikaan, jos sen treenaamista jatkaisi useamman albumin verran? Ja jos vaikka genreksi valikoituisikin jokin melodisempi genre, kuten nyt vaikkapa Classic Rock?


Onhan siitä useampiakin esimerkkejä. Tulokset ovat parhaimmillaankin vaihtelevia. Siinä mielessä toi bläkkisesimerkki on ehkä onnistunein, koska ko. genreen oleellisesti liittyvä kaoottinen estetiikka on aika kiitollinen kaikille neuroverkon artefakteille.

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1557 viestiä

#7 kirjoitettu 13.03.2018 21:18 Muok:13.03.2018 21:23

Jostain syystä ajattelin samankaltaista aihetta tänään aamulla.

Kävi mielessä mm. se, että ei liene montaakaan vuotta siihen kun Hatsune Mikun kaltaisten virtuaaliartistien taustalle tulee ihmissäveltäjien tasolle yltävää sävellystekoälyä ja sitten - kun ihmisten maailma syttyy ensimmäiseen isoon tekoälymaniaan - tulee joksikin aikaa tekoälyartistien suosiokausi.

Voisin lyödä vetoa että tietty osa tekoälyepookin nuorisosta tulee diggaamaan virtuaaliartisteja samalla kapinahengellä kuin aikoinaan rokkarit ja punkkarit kannattivat omia suosikkejaan ja aatteitaan. Mitä enemmän vanhat sukupolvet sitä paheksuvat, sitä voimakkaampi vastareaktio.

Sitten tietysti tekoälymusiikin uutuus- ja kapina-arvo laskee (ihmissuorituksen arvon juurikaan nousematta) ja tekoälystä yhtenä musiikinteon keinoista tulee jonkinlainen uusi normaali, samaan tapaan kuin tietokoneiden käyttö musiikissa normalisoitui nykyisenlaiseksi.


Tällä välin sinfoniaorkesterit ja klassispohjainen taidemusiikki tulee todennäköisesti elämään omassa maailmassa, kuten nytkin, välittämättä siitä mikä on hetkellisesti suosittua. Tätä jatkuu siihen saakka kunnes tekoälyt pystyvät säveltäjinä samaan kuin Sibelius ja Stravinski ja soittajina (tai äänen tuottajina) samaan kuin parhaat ihmisammattilaiset. Tällöin suurin osa perinteisistä säveltäjistä ja soittajista varmaankin menettävät kaupallisen duuninsa, mutta luulisin että joitakin orkestereita tullaan silti pitämään pystyssä perinteiden säilyttämisen vuoksi.


***

Jos jatketaan 2020:sta kohti vuotta 2525, niin luulisin että aikanaan musiikkitekoäly oppii ennustamaan ihmisten toiveita paremmin kuin kukaan ihmismusiikintekijä, ja uudet sukupolvet kasvavat siihen että kuulokkeista tulee jotain minkä tekoäly valmistaa kullekin kuuntelijalle erikseen.

Voi olla että sukupolvien tottuessa tähän yhä syvemmällä tasolla perinteisen musiikin käsite lakkaa aikanaan olemasta ja tilalle tulee jonkinlainen aivojen suora stimulaatio joka reagoi kunkin ihmisen aivotoimintaan yksilöllisesti. Pohjana tälle olisi se, että nykyäänkin lähes jokainen osaa kuvitella (ääni)aistimuksia ja tunnelmia vaikkei osaisi niitä (ääni)materiaaliksi tuottaa.

Toisinsanoen, aikanaan jokainen voisi olla sekä tekijä että kokija. Perinteisten soittimien sijaan riittäisi "tunnelmasoitin" jota soittaakseen tarvittaisiin vain aivot. Eikä se "musiikki" olisi enää ääntä tai mitään muutakaan aistimusta, vaan enemmänkin "signaalihuumetta" jossa sekoittuu kaikenlaiset ärsykkeet joita aivoihin voi luoda. Ja koska "tunnelmasoitin" reagoisi vastaanottavien aivojen reaktioihin, olisi hieman epäselvää kumpi soittaa kumpaa.

Mistä tulee mieleen, että jos nytkin alkaa soittaa jotain instrumenttia niin se on vuorovaikutusta, ja jos ajattelee myös sitä *miksi* soittaja haluaa soittaa, niin ei ole ihan selvää se kumpi soittaa kumpaa.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#8 kirjoitettu 13.03.2018 21:23

Vessajono kirjoitti:

Toki oli, koska nimenomaan oppiminen ja opettaminen on aika keskeinen periaate neuroverkoissa. Tosin eiväthän ihmisetkään tee musiikkia tyhjästä ja pelkästään luomisen ilosta.


No tää on aika hyvä pointti, koska kyllähän elävätkin muusikot pitkälti tuottavat sitä mitä ovat oppineet tuottamaan tai kuulleet muualla... Mutta toisaalta, itse on tullut kuunneltua paljon tuota 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun taitteen rock musiikkia, ja sitähän ei nyt varsinaisesti pystynyt kopioimaan mistään, kun ajattelee esimerkiksi tuota soolokitarointia jne... Toki juuret oli bluesissa ja rock 'n' rollissa... Mutta siinä oli myös sitä aitoa luomisen iloa, kun laitteet ja efektit pikku hiljaa muuttuivat...

Toisaalta eksyin tässä jo nettiin välissä etsimään aiheesta materiaalia, ja oikeastaan tuollaista tarttui haaviin, jos jotakuta kiinnostaa:

Computational creativity Wiki
Tässä on asiaa musiikin tekemiseenkin liittyen.

Journal of Creative Music Systems
Siinäpä asiaa edistyneemmille.

Berklee Online
Täältä löysin ihan mielenkiintoisia kursseja ihan muuten vaan, vaikka on ihan hinnakkaita kyllä... Mutta fiksu voi löytää täältä vertailukohtia suomalaisiin kursseihin, ja kenties lähdemateriaalia... Toisaalta en juurikaan löytänyt kursseja, jotka suoraan pureutuisivat virtuaali-instrumetteihin pelkästään taikka musiikkiin ja tekoälyyn... Mutta musiiikin tuotannosta (music production) löytyi kaikenlaista kurssia lähtien liikkeelle kotistudiosta ja rumpukoneista... Myös pelimusiikista on kursseja...


Mutta joo, palatakseni alun aiheeseen, niin mua lopulta askarruttaa se, varsinkin kun en tunne tekoälysovelluksia kovin läheisesti, että onko nuo neuroverkot sitten lopulta se homma joka räjäyttää pankin tekoälyn ja luovuuden saralla, vai keksitäänkö tähän kenties jokin (melkein) täysin uusi ratkaisu jossakin vaiheessa... Koska eikös noi neuroverkot kuitenkin loppupeleissä lähinnä opi mitä niille opetetaan? Toki ne osaavat käyttää oppimaansa hyväksi, mutta mistä saisi sen todella luovan inputin siihen? Vai tarvitaanko sellaista?

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1557 viestiä

#9 kirjoitettu 13.03.2018 21:38

IT kirjoitti:
Mutta joo, palatakseni alun aiheeseen, niin mua lopulta askarruttaa se, varsinkin kun en tunne tekoälysovelluksia kovin läheisesti, että onko nuo neuroverkot sitten lopulta se homma joka räjäyttää pankin tekoälyn ja luovuuden saralla, vai keksitäänkö tähän kenties jokin (melkein) täysin uusi ratkaisu jossakin vaiheessa... Koska eikös noi neuroverkot kuitenkin loppupeleissä lähinnä opi mitä niille opetetaan? Toki ne osaavat käyttää oppimaansa hyväksi, mutta mistä saisi sen todella luovan inputin siihen? Vai tarvitaanko sellaista?

Neuroverkot nykyajan perustietokoneilla tuskin sellaisinaan, mutta neuroverkot tulevaisuuden supertietokoneilla + edellisvuosisatojen musiikkihistorian analysointi + analyysin soveltaminen sävellystekoälyihin jotka muodossa tai toisessa ilmestyvät joskus jokaiseen DAW-ohjelmaan + DAW-käyttäjien jokaisen hiirenliikeen, näppäinpainalluksen ja valinnan seuraaminen, joka ujutetaan kuitenkin niihin jossain vaiheessa + tulosten arviointi miljoonilla ihmiskuuntelijoilla, niin sitten aletaan pääsemään pankin räjäyttämiseen.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#10 kirjoitettu 13.03.2018 21:39

katai kirjoitti:

Voisin lyödä vetoa että tietty osa tekoälyepookin nuorisosta tulee diggaamaan virtuaaliartisteja samalla kapinahengellä kuin aikoinaan rokkarit ja punkkarit kannattivat omia suosikkejaan ja aatteitaan. Mitä enemmän vanhat sukupolvet sitä paheksuvat, sitä voimakkaampi vastareaktio.

***

Jos jatketaan 2020:sta kohti vuotta 2525, niin luulisin että aikanaan musiikkitekoäly oppii ennustamaan ihmisten toiveita paremmin kuin kukaan ihmismusiikintekijä, ja uudet sukupolvet kasvavat siihen että kuulokkeista tulee jotain minkä tekoäly valmistaa kullekin kuuntelijalle erikseen.



Onpa huimat visiot sulla tuossa koko kirjoituksessasi, mutta tuossa yllä lainauksessa kaksi ehkäpä sellaista pointtia sulta, että voisin lyödä vetoa, että juuri näin tulee käymään...

Täytyy vain toivoa, että kun tuo nuorison kapinareaktio tulee, niin ne tekoälysovellukset vielä tuottavat perinteistä rock musiikkiakin, niin että joukostamme löytyisi edes muutama kapinahenkinen pitkätukka...

Mitä tulee tuohon personoituun tekoälypohjaiseen biisintekoon, niin se kuulostaa itse asiassa hyvältä... Olisi meinaan hienoa, kun voisin kertoa tuollaiselle tekoälysovellukselle ne 250-500 parasta biisiä, joista ehdottomasti diggaan tuolta 1960-luvun lopusta ja 1970-luvun alusta, ja "Rocking Rick" voisi sitten luoda mulle päivittäin uusia variaatioita kuultavaksi, niin ei pääsisi kyllästymään... Toki parhaat saisi pilvipalveluun talteen, ja Rocking Rick osaisi myös väsätä biisejä mun mielialan mukaan jne... Ja efektien, kuten wah wahin lisäys soolokitaraan biiseissä onnistuisi lennosta pelkällä äänikomennolla...

Aijai, mitäpä herkkuja tuo maailma vielä tuokin tullessaan musiikin ystäville...

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1557 viestiä

#11 kirjoitettu 13.03.2018 21:57

IT kirjoitti:
Mitä tulee tuohon personoituun tekoälypohjaiseen biisintekoon, niin se kuulostaa itse asiassa hyvältä... Olisi meinaan hienoa, kun voisin kertoa tuollaiselle tekoälysovellukselle ne 250-500 parasta biisiä, joista ehdottomasti diggaan tuolta 1960-luvun lopusta ja 1970-luvun alusta, ja "Rocking Rick" voisi sitten luoda mulle päivittäin uusia variaatioita kuultavaksi, niin ei pääsisi kyllästymään... Toki parhaat saisi pilvipalveluun talteen, ja Rocking Rick osaisi myös väsätä biisejä mun mielialan mukaan jne... Ja efektien, kuten wah wahin lisäys soolokitaraan biiseissä onnistuisi lennosta pelkällä äänikomennolla...


Tuo voisi olla myös painajainen monelle.

Itse ainakin olen sen verran vanha että musiikin kokeminen perustui LP-levyjen, kasettien, CD-levyjen ja sitten lopulta MP3-tiedostojen pyörittelyyn, kaikissa olennaisena se ettei niitä ollut loputtomasti. Eli pyöriteltiin samoja parhaita viikosta (tai ainakin vuodenajasta) toiseen.

Nykyisin useassa konemusaskenessä toteutuu se että kun tekijöitä per genre on tuhansia ja näistä sadat tekevät saundeiltaan ja sävellykseltään miltei samoja biisejä viikottain, niin se on kuin tekoälygenregeneraattori sekin.
Minä "vanhuksena" ahdistun siihen että pitäisi joka viikko kuunnella toisaalta uutta ja toisaalta samaa massaa, johon on vaikea muodostaa mitään sidettä. Iällä, neurologisilla piirteillä ja aivojen elastisuudella toki vaikutuksensa, mutta en usko että todella sietäisin generoitua musiikkia. Onneksi ei tarvitse, heh...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#12 kirjoitettu 13.03.2018 22:26

katai kirjoitti:

Tuo voisi olla myös painajainen monelle.

Itse ainakin olen sen verran vanha että musiikin kokeminen perustui LP-levyjen, kasettien, CD-levyjen ja sitten lopulta MP3-tiedostojen pyörittelyyn, kaikissa olennaisena se ettei niitä ollut loputtomasti. Eli pyöriteltiin samoja parhaita viikosta (tai ainakin vuodenajasta) toiseen.

Nykyisin useassa konemusaskenessä toteutuu se että kun tekijöitä per genre on tuhansia ja näistä sadat tekevät saundeiltaan ja sävellykseltään miltei samoja biisejä viikottain, niin se on kuin tekoälygenregeneraattori sekin.
Minä "vanhuksena" ahdistun siihen että pitäisi joka viikko kuunnella toisaalta uutta ja toisaalta samaa massaa, johon on vaikea muodostaa mitään sidettä. Iällä, neurologisilla piirteillä ja aivojen elastisuudella toki vaikutuksensa, mutta en usko että todella sietäisin generoitua musiikkia. Onneksi ei tarvitse, heh...


Joo. Itsekin olen sitä ikäluokkaa, että älppärit ja C-kasetit on kyllä tulleet nuorena tutuksi cd-levyjen ohella... Toisaalta viime vuosina olen YouTuben vaikutuksesta tottunut enemmänkin sellaiseen yksittäisten biisien poimimismentaliteettiin, ja kuuntelen lähinnä niitä parhaita paloja, mutta välilllä myös kokonaisia levyjäkin...

Ja pointtihan tossa Rocking Rick jutussa oli juurikin valinnanvapaus. Voisin siis kuunnella rakastamiani biisejä tuolta vuosien takaa, taikka kertoa Rickille että laitapas uusi sävellys tulemaan... No Rick tietty kuuliaisena poikana olisi yhteyksissä jonkinlaiseen keskusyksikköön, kvanttitietokoneeseen, joka pyöräyttäisi mulle lennosta uuden biisin haluamillani parametreilla...

Eli mulla olisi täysi valinnanvapaus sen fiiliksen pohjalta kuunnella vanhoja klassikkoja taikka sitten jotakin tyystin uutta, ja juuri mulle tehtyä...

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1557 viestiä

#13 kirjoitettu 14.03.2018 06:39

IT kirjoitti:
Eli mulla olisi täysi valinnanvapaus sen fiiliksen pohjalta kuunnella vanhoja klassikkoja taikka sitten jotakin tyystin uutta, ja juuri mulle tehtyä...

Joo, vapaudella kuunnella myös vanhaa ihmisten tekemää matskua tuo olisi ehkä ihan kiva. Youtuben ehdotusten (jotka ilmeisesti perustuvat toistaiseksi käyttäjien käyttäytymisen analysointiin) kautta tullut löydettyä toisinaan hyvää edellisvuosikymmenten musiikkia josta en ole ollut tietoinen.


Realistisesti ajatellen, odotan musiikin verkkokauppoihin sellaista ominaisuutta että voisi hakea biisejä mm. harmoniakulkujen perusteella. Joko niin että saisi itse määrittää ne tai sitten että hakukone tekisi juuri niinkuin kirjoitit eli analysoisi kuuntelijan suosikit ja tarjoaisi vastaavaa.

Noin tekniikan näkökulmasta se on nykyisin mahdollista ja voisi perustua esimerkiksi Melodyne DNA:n kaltaiseen teknologiaan, joka osaa jakaa harmonian säveliin (varmaankin FFT-analyysin ja harmoniseen sarjaan vertailemisen avulla). Sellaisen analyysiohjelman - oli siinä tekoälyä tai ei - kehittäminen riittävän luotettavaksi kaikenlaisille biiseille on toki teknisesti haastavaa, mutta sen jälkeen ei tarvittaisi kovin monimutkaista ohjelmointia varsinaisen sävellyksen luokitteluun.

Esimerkiksi jos biisin kokonaisharmoniassa on eniten Cm:ää ja siinä toistuu jatkuvasti vaikkapa Cm9 - G#maj7 - D#9 - A# niin ne osat voisi tägätä sisältävän i-bVI-bIII-bVII -kierron ja sen perusteella etsiä muita biisejä joissa se kierto esiintyy, periaatteessa niinkin helposti että klikkaa biisistä kohtia joista tykkää ja valitsee "hae lisää tällaista".

Beatport-verkkokauppa esimerkiksi analysoi biisin BPM:n ja yleissävellajin automaattisesti, mihin pakostakin sisältyy harmonian analysointi ja eniten esiintyvän "soinnun" löytäminen. Mutta mitään harmoniakulkuihin perustuvaa hakua en ole siitä löytänyt eikä sellaista ole vielä (tietääkseni) missään muussakaan kaupassa. Odotan sitä ominaisuutta kauppoihin ja suoratoistopalveluihin juurikin joskus 2020-2030 -välillä.

^ Vastaa Lainaa

BVR
BVR
20070 viestiä

#14 kirjoitettu 14.03.2018 11:28

2029 Manowar on edelleen The Final Battle kiertueella, Danny on hommannut 18-vuotiaan naisystävän ja 22-vuotiaan henkilökohtaisen avustajan vaihtamaan vaippoja. Madonna osoittautuu kyborgiksi ja kotimainen Plastex alkaa sponsoroimaan Cheriä.

Unohtamatta että, Hollywood Vampires "superkokoonpano" osoittautuu oikeasti vampyyreiksi ja Stallone julkaisee Rambo-oopperan.

^ Vastaa Lainaa

Vessajono
Vessajono
7818 viestiä

#15 kirjoitettu 14.03.2018 19:29

IT kirjoitti:
Mutta joo, palatakseni alun aiheeseen, niin mua lopulta askarruttaa se, varsinkin kun en tunne tekoälysovelluksia kovin läheisesti, että onko nuo neuroverkot sitten lopulta se homma joka räjäyttää pankin tekoälyn ja luovuuden saralla, vai keksitäänkö tähän kenties jokin (melkein) täysin uusi ratkaisu jossakin vaiheessa... Koska eikös noi neuroverkot kuitenkin loppupeleissä lähinnä opi mitä niille opetetaan? Toki ne osaavat käyttää oppimaansa hyväksi, mutta mistä saisi sen todella luovan inputin siihen? Vai tarvitaanko sellaista?


En lähde ennustamaan, koska en oo tulevaisuuden- vaan musiikintutkija mutta on se ainakin todennäköisin vaihtoehto tähän asti kehitetyistä menetelmistä.

Se luovan inputin olemassaolo tai olemattomuus on mun mielestä lähinnä filosofinen ja psykologinen kysymys. Onko siinä ihmisten luovaan prosessiin lopultakaan mitään muuta kuin määritelmällinen ero, jos se luova prosessi alkaa siitä, että joku painaa nappia? Ihminenhän toimii kuitenkin ainakin periaatteellisella tasolla täsmälleen samalla tavalla kuin neuroverkko: ihminenkin vaatii jonkin inputin tai ärsykkeen, mikä sen prosessin saattaa käyntiin ja sen jälkeen ihminen soveltaa jotain aikaisemmin oppimaansa informaatiota ja luo sen pohjalta uutta.

^ Vastaa Lainaa

Windywalk
Windywalk
Miira
152 viestiä

#16 kirjoitettu 14.03.2018 20:09

Aika vaikea uskoa että musiikki muuttuisi täysin epäinhimilliseksi, kun eikös se kuitenkin ole tavallaan sosiaalinen tapahtuma. Halutaan katsoa oikeita, eläviä esittäjiä, halutaan kuulla ne virheet mitä live keikoilla tehdään. Halutaan mennä sinne yhessä, tykätään siitä mistä kaverit tykkää ja mikä on in.

Halutaan tehdä musaa kimpasssa, bändissä, soittaa orkesterissa, jollain tapaa ajatuksia vaihtaen, eikä välttämättä haluta istua yksin koneen ääressä.

Jos ois joku härpätin joka pystyis luomaan omista lempi biiseistä uusia biisejä, niin se olis aika subjektiivinen kokemus, ja sen lisäksi eikö se alkais nopeesti kyllästyttää. Eikö musassa yks hyvä puoli ole juuri se että kuulee välillä biisejä joita inhoaa, jotka on NIIN paskoja, että ne ärsyttää ja sitten niitä voi mennä haukkumaan kavereillekkin.

En myöskään usko että kukaan klassisesta musiikista kiinnostunut osaisi arvostaa tietokoneen tekemää musiikkia. Tänä päivänä taitaa kuitenkin olla suurinta huutoa ne vanhat tutut Vivaldit ja Bachit ja Mozartit. Eikös musiikissa kuitenkin iso osa liity traditioihin.

Näin mä ainakin haluan uskoa, koska en haluaisi elää maailmassa jossa musiikin tuottaa pelkästään kone. Kyllä sielä vähintään täytyy olla se yks räkänokka veivaamassa sitä nappulaa

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#17 kirjoitettu 14.03.2018 20:44

Vessajono kirjoitti:

Se luovan inputin olemassaolo tai olemattomuus on mun mielestä lähinnä filosofinen ja psykologinen kysymys. Onko siinä ihmisten luovaan prosessiin lopultakaan mitään muuta kuin määritelmällinen ero, jos se luova prosessi alkaa siitä, että joku painaa nappia? Ihminenhän toimii kuitenkin ainakin periaatteellisella tasolla täsmälleen samalla tavalla kuin neuroverkko: ihminenkin vaatii jonkin inputin tai ärsykkeen, mikä sen prosessin saattaa käyntiin ja sen jälkeen ihminen soveltaa jotain aikaisemmin oppimaansa informaatiota ja luo sen pohjalta uutta.


Tää on itse asiassa aika mielenkiintoinen aihe, ja toivoisin että mulla olisi enemmän asiantuntemusta keskustella tästä järkevästi, mutta mitä tuo luovuus oikeastaan on? Onko se jotakin ihmiselle uniikkia, vai onko se softalla ja tekoälyllä toistettavissa? Veikkaan että jossakin tutkijoiden omassa maailmassa, jossa tätä asiaa ammatikseen ihmiset pohtivat, niin on kaksi vastakkaista leiriä tämän asian tiimoilta...

Tuo sun lause, että "soveltaa jotain aikaisemmin oppimaansa informaatiota ja luo sen pohjalta uutta", niin lopulta tähänhän se kiteytyy... Onko luovuus tässä vai liittyykö siihen jotakin muutakin? Onko tuo prosessi tuolla tavalla ymmärrettynä kuitenkin samankaltainen ihmisen ja neuroverkkojen välillä noin niin kuin pintapuolisesti, mutta onko tuon lauseen takana jokin laadullinen ero kuitenkin olemassa?

Koska uskaltaisin väittää, että tässäkin ketjussa annettujen tekoälyyn pohjautuvien sävellysten pohjalta, voisi sanoa että ainakaan vielä tekoälysovellukset eivät yllä ihmisen tasolle...

Ja tuo laadullinen ero tuon musiikin tuottamisessa... Ymmärtääkö kone ja tekoäly sen, koska jokin melodia kuulostaa hyvältä? Koska joku riffi rokkaa, ja niin edespäin?

Koska neuroverkkojahan joutuu ainakin nykyään opettamaan niin, että käsittääkseni niiden tuotoksista karsitaan epäkelpoja pois oppimisprosessin yhteydessä, ja näin ohjataan neuroverkko kohti oikeaa ratkaisua... Toisaalta musiikkia kuuntelevat ja levyjä ostavat ihmismassat hoitavat tämän palautteen annon ihmisten maailmassa, ja näin ne parhaat biisit (ainakin toivottavasti) ja artistit pääsevät esiin, kun vain parhaat levyt myyvät....

Otetaan kuitenkin yksi hieno ja kaunis esimerkki:

Barbra Streisand - Memory

Voiko kone tai tekoäly koskaan ymmärtää ihmisen lailla, että kyseessä on kaunis melodia? Onko tässä se inhimilisen luovuuden ja tekoälyyn pohjautuvan jonkin asteisen kopioinnin ero? Koska aika usein se säveltäjä jo sitä kappaletta tehdessään ymmärtää, että nyt on jotakin kaunista syntymässä...

Toisaalta jos lopputulos kuulostaa ihmiskuulijan korvassa hyvältä, niin onko tuolla mitään merkitystä?

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#18 kirjoitettu 14.03.2018 21:39

IT kirjoitti:
Koska uskaltaisin väittää, että tässäkin ketjussa annettujen tekoälyyn pohjautuvien sävellysten pohjalta, voisi sanoa että ainakaan vielä tekoälysovellukset eivät yllä ihmisen tasolle...


Toisaalta... Eksyin tässä välissä YouTubeen, ja tuo SONY CSL Research Lab on aikaansaanut tutkijoineen ihan kuultavaa tekoälyn säveltämää musiikkia, jossa toki myös human inputtia mm. sanoituksen muodossa:

Daddy's car

Paras videon saama kommentti on tuossa: "I guess you guys aren't ready for that yet. But your kids are gonna love it."? Paluu tulevaisuuteen siis...


Toinen SONYn tutkijoiden ja tekoälyn tuottama biisi on tuossa:

Mister Shadow

Tää biisi sai kanssa osuvan kommentin: They'll need a new Grammy category, "Best Artificial Song of the Year."?


Ja tuossa vielä kappale, jossa musiikki on myös tekoälyn säveltämää, ja sanoitus ja sen melodia ihmisen tekemää:

Break Free

Menee ainakin mulle täydestä kuin väärä raha...


Noissa kaikissa esimerkeissä siis musiikki on tekoälyn säveltämää, mutta niissä näkyy myös ihmisen kädenjälki esim. sanoitusten muodossa... Tällainen AI/Human cowriting taitaa kyllä olla jo ihan 2020-lukua...

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1557 viestiä

#19 kirjoitettu 14.03.2018 22:27 Muok:14.03.2018 22:29

Windywalk kirjoitti:
Tänä päivänä taitaa kuitenkin olla suurinta huutoa ne vanhat tutut Vivaldit ja Bachit ja Mozartit. Eikös musiikissa kuitenkin iso osa liity traditioihin.


Nyt kun Bachin mainitsit, niin mieleen tuli 90-luvulta Sid Meierin C.P.U. Bach -generaattoriohjelma 3DO-pelikoneelle. Laite oli suorituskyvyltään ensimmäistä PlayStationia heikompi, eli kyse ei ollut neuroverkoista vaan Bachin musiikinteoriasääntöjen muuttamisesta ohjelmalliseen muotoon, minkä ehdoilla luotiin satunnaisesti sävellyksiä ja soitettiin niitä sampleilla.

Jos tuonkin videon esimerkkisävellyksiä antaisi ihmissoittajien soitettavaksi niin tuskinpa kovin moni kuulija erottaisi niitä koneen säveltämiksi.


***

Noin yleisemmin, minusta vaikuttaa siltä että säännöllisen säveltämisen osalta on jo kauan ollut mahdollista ohjelmoida koneet tekemään sellaista mitä peruskuuntelija ei erota ihmisen säveltämästä. Mitä tiukempi teoria ja genrepiirteet, sitä yksinkertaisempaa se on ohjelmoitavaksi, ja sitä vähemmän suorituskykyä se vaatii.

On melkeinpä ihme että musiikkiohjelmistojen valmistajat - muutamaa erikoistunutta poikkeusta lukuunottamatta - eivät ole aiemmin julkaiseet edes C.P.U. Bachin tasoisia sävellysalgoritmeja eri tyylilajeihin. Luulisin että se oli jäänyt tekemättä koska tiedettiin että tähänastisille ostajasukupolville se tuskin olisi ollut myyntivaltti.

Tänä vuonna näin ensimmäisen kerran kun jonkun ohjelman foorumilla kehittäjiä pyydettiin lisäämään ohjelmaan automaattisävellysominaisuuksia. Ilmeisesti ainakin FL Studioon sellainen on myös suunnitteilla. Eli nuorempi sukupolvi saa taatusti käyttöönsä jonkinlaiset "nappia painamalla"-sävellysohjelmat. Luulisin että muutamassa vuosikymmenessä niistä kehitetään versioita jotka kykenevät säveltämään pitkiä teoksia esim. Sibeliuksen tyylillä yhtä hyvin kuin tuo C.P.U. Bach matkii Bachin perusmatikkaa.

Varsinainen soittosuoritus ja instrumenttien äänten syntetisointi uskottavasti on käsittääkseni vaikeampi asia. Esimerkiksi viulun soittamistapahtumassa ja äänen syntymisfysiikassa on paljon enemmän muuttujia kuin säännönmukaisen säveltämisen matikassa. Vielä ei ole tietääkseni yhtäkään syntetisaattoria jonka voisi ohjelmoida tuottamaan viulun soittosuorituksen yhtä hyvin kuin ihmissoittaja. Viulua muistuttavan äänispektrin saa kyllä luotua helpostikin perusaalloilla, EQ:lla ja reverbillä, mutta ei sen koko ilmaisukykyä eri soittotapoineen ja artikulaatioineen.

Nykyisin jos haluaa uskottavasti matkia fyysisten soittimien soittoa tietokoneella, niin joutuu käyttämään laajoja samplekirjastoja ja asettamaan artikulaatiovalinnat erikseen melkeinpä joka nuotille. Luulisin että samplekirjastot tulevat aikanaan olemaan myös orkesterimusiikin sävellysgeneraattoreiden "soittajia", ja täydellinen sinfoniaorkestereiden instrumenttien syntetisointi ilman sampleja tulee toteutumaan vasta useiden vuosikymmenien päästä.

Mutta sitä ennen on mahdollista että tekoälyllä keksitään jonkinlainen oikotie jolla ohitetaan nykyiset rajoitukset sekä sävellyksen generoimisessa että äänen syntetisoinnissa.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#20 kirjoitettu 15.03.2018 09:46

Vessajono kirjoitti:
Se luovan inputin olemassaolo tai olemattomuus on mun mielestä lähinnä filosofinen ja psykologinen kysymys. Onko siinä ihmisten luovaan prosessiin lopultakaan mitään muuta kuin määritelmällinen ero, jos se luova prosessi alkaa siitä, että joku painaa nappia? Ihminenhän toimii kuitenkin ainakin periaatteellisella tasolla täsmälleen samalla tavalla kuin neuroverkko: ihminenkin vaatii jonkin inputin tai ärsykkeen, mikä sen prosessin saattaa käyntiin ja sen jälkeen ihminen soveltaa jotain aikaisemmin oppimaansa informaatiota ja luo sen pohjalta uutta.


Kirjoitanpa tähän vielä toisen kommentin, koska aiheesta löytyi netistä tuore juttu:

Neuroverkoista YLE uutisissa

Vielä viisi vuotta sitten tietokoneohjelma oli melko kehno kertomaan, mitä tietyssä kuvassa on. Nyt ohjelmat pystyvät itsenäisesti luomaan täysin uusia kuvia, vaikka ihmiskasvoista. Yhä kuitenkin tarvitaan ihmistä sanomaan, mitä neuroverkon pitää tehdä. Koneen luovuus on rajallista.

– Jos me opetamme sen tunnistamaan autoja, niin se ei tee mitään muuta kuin tunnista autoja. Ei ole mitään mahdollisuutta, että se päätyisi tekemään jotain muuta, sanoo Nvidian tutkijaryhmään kuuluva Timo Aila.

Aila ei pidä ryhmän luomaa neuroverkkoa älykkäänä. Itse asiassa Aila ei pidä mitään nykyisistä tekoälyn nimellä kulkevista ohjelmista älykkäänä.

Karras on kollegansa kanssa samoilla linjoilla.

– Kun puhutaan tekoälystä tai laajasta tekoälystä, niin yleensä ajatuksena on ihmiseen rinnastettavissa oleva soveltava älykkyys, joka keksii tehdä uusia asioita itsenäisesti uudella tavalla. Tällaiseen ei vielä päästä, Karras huomauttaa.


Eli tekoälysovellusten älykkyys ja luovuus on ainakin vielä rajallista tällä hetkellä...

Tuossa muuten kanssa hyvä artikkeli YLE:ltä, jossa A.W. Yrjänä kilpailee tekoälyn kanssa runojen kirjoittamisessa:

A.W. Yrjänä vs tekoäly

Silti koneet tekevät vain sitä, mihin ne on valjastettu, eivät mitään ylimääräistä.

– Mitä kone tekee sellaista, mikä tekisi ihmiskirjoittajan tarpeettomaksi? A. W. Yrjänä kysyy.

– Kun kone kirjoittaa syksystä, onko sen päälle tippunut koskaan putoilevia lehtiä, onko se palellut tihkusateessa? Miten kone saa kerroksia tekstiin, miten se leikkii assosiaatioilla?


Siinäpä sitä pohdittavaa...

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7053 viestiä
Luottokäyttäjä

#21 kirjoitettu 17.03.2018 19:58 Muok:17.03.2018 20:10

IT kirjoitti:
[Mitä] tuo luovuus oikeastaan on? Onko se jotakin ihmiselle uniikkia, vai onko se softalla ja tekoälyllä toistettavissa?

luovuus on aikaisemmin opitun informaation käyttämistä vähän eri tavalla niin, että joku muu kokee lopputuloksen kutsumista luovaksi perusteltuna.

luovuus-termillä on vaan tosi iso sidos ihmisyyteen ja "tietoiseen valintaan", että jonkun neuroverkon tuottaman musiikin kutsuminen luovaksi voi tuntua haasteelliselta, jos tietää että sen taustalla ei välittömästi ole ihmistä. pohjimmiltaanhan ihmiskehon ja aivojen kokonaisuuden ja neuroverkkosimulaation välillä ei ole muita eroja kuin monimutkaisuus ja tehokkuus.

Ja tuo laadullinen ero tuon musiikin tuottamisessa... Ymmärtääkö kone ja tekoäly sen, koska jokin melodia kuulostaa hyvältä? Koska joku riffi rokkaa, ja niin edespäin?

ymmärtää, koska tekoälyn idea perustuu vahvasti siihen, että on jokin palkitseva mekanismi joka "tunnistaa" "hyviä" asioita. ihmisillä se mekanismi muodostuu monen vuoden aikana kaikkien aistiärsykkeiden, niistä saatujen kemikaalien vapautumisen ja lopulta aivojen muovautumisen avulla. hyvyys on erityyppisille (teko)älyille todennäköisesti käytännössä ihan eri asioita just sen takia, miten se mekanismi kehittyy, ja sen takia niitä on vähän huono verrata.

Koska neuroverkkojahan joutuu ainakin nykyään opettamaan niin, että käsittääkseni niiden tuotoksista karsitaan epäkelpoja pois oppimisprosessin yhteydessä, ja näin ohjataan neuroverkko kohti oikeaa ratkaisua...

epäkelpoja toisen neuroverkon mielestä, eli ihmisen. vertaa tilannetta kouluun, jossa on oppilas ja opettaja.

Toisaalta musiikkia kuuntelevat ja levyjä ostavat ihmismassat hoitavat tämän palautteen annon ihmisten maailmassa, ja näin ne parhaat biisit (ainakin toivottavasti) ja artistit pääsevät esiin, kun vain parhaat levyt myyvät....

...ja ihmiset ovat myös huomattavasti monimutkaisempi ja massiivisempi kokonaisuus, joka on keksinyt, että pakkotuputtamisella, mainonnalla ja mm. jatkuvalla radiosoitolla voidaan feikata ja pakottaa hyvyyttä harmillisen pitkälle.

Otetaan kuitenkin yksi hieno ja kaunis esimerkki:

Barbra Streisand - Memory

Voiko kone tai tekoäly koskaan ymmärtää ihmisen lailla, että kyseessä on kaunis melodia?

voi, jos tekoäly toimii täysin samalla tavalla ja prosessoi täysin samaa informaatiota kuin ihmisaivot. sellaisen koneen rakentaminen vaan on (nykyään) erittäin haasteellista. jos se joskus on käytännössä mahdollista, tuloksena olisi synteettisesti tuotettu ihminen joka vastaisi täysin "luonnollista" ihmistä.

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#22 kirjoitettu 17.03.2018 21:20

veezay kirjoitti:

voi, jos tekoäly toimii täysin samalla tavalla ja prosessoi täysin samaa informaatiota kuin ihmisaivot. sellaisen koneen rakentaminen vaan on (nykyään) erittäin haasteellista. jos se joskus on käytännössä mahdollista, tuloksena olisi synteettisesti tuotettu ihminen joka vastaisi täysin "luonnollista" ihmistä.


Siinäpä se just onkin... Tähän muuten liittyy sellainenkin näkökulma, että jotkut tiedemiehet ja fururistit, kuten Ray Kurzweil, puhuvat termistä "mind uploading" tai Whole Brain Emulation (WBE):

Mind uploading Wiki


Nämä herrat ja rouvat tavoittelevat jonkinnäköistä "ikuista elämää" kun tarkoituksena olisi siis se, että yksilön tietoisuus jatkaisi kuoleman jälkeen olemista jossakin tietokoneessa simulaationa...

Tämän ketjun kannalta on mielenkiintoista ajatella, että jos tuo nyt on ylipäätään mahdollista, niin silloinhan joskus tulevaisuudessa säveltäjät voisivat jatkaa työtään kuolemansa jälkeen tietokonesimulaationa...

Tässä olisi sitten kiva nähdä se, että mikä on mind uploadatun ihmissimulaation ja puhtaan tekoälyn ero säveltämisessä ja musiikin tuottamisessa?!


Kurzweil muuten uskoo, että tämä on mahdollista vuoteen 2045 mennessä:

Kurzweil Mind uploading


Omalta kohdaltani olen hiukka skeptinen tuon suhteen... Onko tuollaisessa simulaatiossa mitään järkeä, koska eihän tuo ihmisen tietoisuus tuossa jatka eksistenssiä kuitenkaan... Ja jos jatkaisi, niin en kyllä haluaisi mitään iänkaikkista elämää softapohjaisena simulaationa...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#23 kirjoitettu 18.03.2018 09:02

IT kirjoitti:

Nämä herrat ja rouvat tavoittelevat jonkinnäköistä "ikuista elämää" kun tarkoituksena olisi siis se, että yksilön tietoisuus jatkaisi kuoleman jälkeen olemista jossakin tietokoneessa simulaationa...

Tämän ketjun kannalta on mielenkiintoista ajatella, että jos tuo nyt on ylipäätään mahdollista, niin silloinhan joskus tulevaisuudessa säveltäjät voisivat jatkaa työtään kuolemansa jälkeen tietokonesimulaationa...



Jatketaanpa tämän idean pohtimista hieman... jos siis tuo mind uploading tulee joskus mahdolliseksi, niin silloinhan kokonaiset bändit voivat jatkaa työtänsä bändin artistien kuoleman jälkeen, eikä niiden tarvitse koskaan jäädä kokonaan eläkkeelle...

Ajatellaanpa nyt vaikka, että vielä vuonna 2473 voisimme kuunnella AC/DC:n "uutta albumia"... Bändin nimi voisi olla levyn kannessa, ja sen alla sanat "Established 1973" eli saman tyyliset sanat kuin nyt vaikkapa olutpullojen etiketeissä...

Tietty jos bändillä olisi ikää tuo 500 vuotta, niin silloin voidaan jo puhua "Perinteistä" isolla P:llä, ja eiköhän tuossa 500 vuodessa kerkiä julkaisemaaan jo aika läjän albumeita... Siinä jää jo Kari Peitsamokin kakkoseksi...

Se on sitten tyystin eri asia, että kuka kuulija jaksaa kahlata bändin kaikki 250+ levyä läpi... Siinä saa jo olla aikas vannoutunut fani...

^ Vastaa Lainaa

Välimies
Välimies 
23 viestiä

#24 kirjoitettu 09.04.2018 06:53 Muok:09.04.2018 06:54

syvällä galaxissa on tapahtunut räjähdys josta seurasi seuraavaa
http://www.mikseri.net...
Välimies muokkasi viestiä 06:53 09.04.2018

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#25 kirjoitettu 12.04.2018 18:47

Välimies kirjoitti:
syvällä galaxissa on tapahtunut räjähdys josta seurasi seuraavaa
http://www.mikseri.net...


Ei pöllömpi, mutta eikös tuo hip hoppikin rupea jo olemaan aika arkista kamaa noin perusmuodossaan...

Mä veikkaan, että 2020-lukua on ennemminkin joku tuollainen juttu jossa eri genret sekoittuvat:

https://www.youtube.co...
https://www.youtube.co...

Tää jälkimmäinen on mashup video, ja joo onhan nuo kumpainenkin video jo muutaman vuoden vanhoja, joo, mutta mä veikkaan että 2020-lukua on joku tuollainen kama jossa eri genret jälleen sekoittuvat uudella tavalla, kuten nyt vaikkapa "Apokalyptinen heavy metal rap hip pop"... Siis sellaista Terminator kamaa olisi tuo 2020-luku...

^ Vastaa Lainaa

Välimies
Välimies 
23 viestiä

#26 kirjoitettu 25.04.2018 07:59

http://www.mikseri.net...
this one maybe?

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#27 kirjoitettu 05.05.2018 17:29

Välimies kirjoitti:
http://www.mikseri.net...
this one maybe?


Tuli tässä mieleen, että jos tulevaisuudessa haetaankin mallia menneisyydestä, jolloin esim. olisi genre nimeltä "raptime" (rapin ja ragtimen yhdistelmä) kuten tässä videossa:

Bonfire Rag

Taikka sitten tämä mashup video, jossa on taustalla jazz kappale "The Charleston" joka perustuu viiden soinnun ragtime sointukiertoon:

The Snoop Gatsby

Ragtimesta vielä sen verran, että tuossa hieno Star Wars tulkinta pianolla:

Cantina Band


Eli ympäri mennään, yhteen tullaan?

^ Vastaa Lainaa

JerePee
JerePee
75 viestiä

#28 kirjoitettu 05.05.2018 19:04 Muok:05.05.2018 19:07

Mielestäni tietokonesoftalla tuotettu musiikki on hyvä niille, joilla ei ole esim. mahdollisuutta oikeisiin soittimiin. Täysin softalla pikkutarkasti työstetyssä musiikissa kuulee sen hienosäätämisen persoonallisen oikean soittamisen sijaan. Se onkin sitä konemsuiikkia, jolle on kuuntelijakuntansa. Rap biititkin huitelee siinä konemusiikin puolella paljon lukuunottamatta MPC:llä ja muilla "instrumenteilla" tehdyt?
Niinkuin joku mainitsikin tässä keskustelussa, ettei robotit pysty tyhjästä luomaan musiikkia olen siinä samaa mieltä. Ihminen on tehnyt pohjan; säveltänyt ja robotit sen ns. soittavat. Saa nähdä miten tekniikka kehittyy, kun robotit oppivat.

Itse pidän softwareilla tarkan työstämisen kikkailusta.

^ Vastaa Lainaa

JerePee
JerePee
75 viestiä

#29 kirjoitettu 06.05.2018 17:52

IT kirjoitti:
Välimies kirjoitti:
http://www.mikseri.net...
this one maybe?


Tuli tässä mieleen, että jos tulevaisuudessa haetaankin mallia menneisyydestä, jolloin esim. olisi genre nimeltä "raptime" (rapin ja ragtimen yhdistelmä) kuten tässä videossa:

Bonfire Rag

Taikka sitten tämä mashup video, jossa on taustalla jazz kappale "The Charleston" joka perustuu viiden soinnun ragtime sointukiertoon:

The Snoop Gatsby

Ragtimesta vielä sen verran, että tuossa hieno Star Wars tulkinta pianolla:

Cantina Band


Eli ympäri mennään, yhteen tullaan?


Tuosta ensimäisestä Ragtime linkin biisistä tulee mieleen meininki -> https://www.youtube.co...

^ Vastaa Lainaa

IT
IT

IT (Next Gen
Demos)

1741 viestiä

#30 kirjoitettu 06.05.2018 19:04

JerePee kirjoitti:

Tuosta ensimäisestä Ragtime linkin biisistä tulee mieleen meininki -> https://www.youtube.co...


Heh... En tiedä tarkalleen mitä hait tuolla, mutta mulle tuli noista sun videon hauskan ärsyttävistä karvapalloista puolestaan tämä oranssinvärinen kaveri mieleen:
https://www.youtube.co...

Hauskoja assosiaatioita nämä muuten...

^ Vastaa Lainaa

JerePee
JerePee
75 viestiä

#31 kirjoitettu 06.05.2018 23:02 Muok:06.05.2018 23:08

IT kirjoitti:
JerePee kirjoitti:

Tuosta ensimäisestä Ragtime linkin biisistä tulee mieleen meininki -> https://www.youtube.co...


Heh... En tiedä tarkalleen mitä hait tuolla, mutta mulle tuli noista sun videon hauskan ärsyttävistä karvapalloista puolestaan tämä oranssinvärinen kaveri mieleen:
https://www.youtube.co...

Hauskoja assosiaatioita nämä muuten...


Ihan vain sitä mielikuvaa laitoin, kun eu ollut aivan sukka meininkikään paitsi tuosta oranssista päästä en voi sanoo samaa

JerePee muokkasi viestiä 23:08 06.05.2018

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu