Mikseri on musiikkiyhteisö,
jossa voit kuunnella, ladata ja arvostella suomalaista musiikkia,
lisätä rajattomasti biisejä, luoda oman artistisivun, kerätä arvosteluja ja faneja

Ladataan

Vastaa Aloita uusi keskustelu

 
Kirjoittaja Huonot samplet, parempi biisi osa x

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#1 kirjoitettu 31.01.2018 04:00 Muok:31.01.2018 18:33

Kylhä te tiiätte miten tää menee. Tällä kertaa tosin ajattelin, että voitais tehdä niin, että osallistumisesta kiinnostuneet henkilöt postaisivat vaikkapa viikon aikana tähän ketjuun huonoja sampleja, joista sen jälkeen koostetaan biisi. Jottei tulisi ylimääräistä säätöä, pidätän itselläni oikeuden päättää, mikä on huono sample. Niille, joille se on ongelma, ilmoitan jo etukäteen itsekin osallistuvani kisaan.

Mieleesi noussee kysymys, mikä sitten on riittävän huono sample. Yleinen periaate on se, että jos et pysty kuvittelemaan samplea musiikillisessa kontekstissa, sample on riittävän huono. Varmaan diskaukseen johtavat ainakin seuraavat:
1. Selkeästi tunnistettava sävelkorkeus
2. Soittimen normaalista käytöstä syntyvä ääni, josta soittimen tyyppi käy selkeästi ilmi (esim. yksittäiset rumpujen iskut)
3. Tunnistettavissa oleva sana

Ei kannata liikaa takertua näihin kriteereihin. Pääasia, etteivät samplet ole turhan kelvollisia.

En aio johtaa kisaa mitenkään mielivaltaisesti, ja keskustelu säännöistä yms. on suotavaa.

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7041 viestiä
Luottokäyttäjä

#2 kirjoitettu 01.02.2018 02:58

Funereal kirjoitti:
Mieleesi noussee kysymys, mikä sitten on riittävän huono sample. Yleinen periaate on se, että jos et pysty kuvittelemaan samplea musiikillisessa kontekstissa, sample on riittävän huono. Varmaan diskaukseen johtavat ainakin seuraavat:
1. Selkeästi tunnistettava sävelkorkeus
2. Soittimen normaalista käytöstä syntyvä ääni, josta soittimen tyyppi käy selkeästi ilmi (esim. yksittäiset rumpujen iskut)
3. Tunnistettavissa oleva sana

hui, samplejen on siis oikeasti oltava huonoja.

saako sampleja manipuloida entisten hspb-kisojen tapaan mielivaltaisesti, vai pitääkö sampleista soida esim. vähintään x millisekuntia? millä tavalla sampleja saa efektoida? onko suotavaa, että lopputuloksesta kuulee edes harjaantuneella korvalla, mitä sampleja on käytetty ja miten? saako biisissä käyttää niin monta raitaa kuin näkee tarpeelliseksi?

onko kisaan tarjottaville sampleille pituusrajaa? määrärajaa? kanavarajaa?

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#3 kirjoitettu 01.02.2018 13:23

veezay kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Mieleesi noussee kysymys, mikä sitten on riittävän huono sample. Yleinen periaate on se, että jos et pysty kuvittelemaan samplea musiikillisessa kontekstissa, sample on riittävän huono. Varmaan diskaukseen johtavat ainakin seuraavat:
1. Selkeästi tunnistettava sävelkorkeus
2. Soittimen normaalista käytöstä syntyvä ääni, josta soittimen tyyppi käy selkeästi ilmi (esim. yksittäiset rumpujen iskut)
3. Tunnistettavissa oleva sana

hui, samplejen on siis oikeasti oltava huonoja.

saako sampleja manipuloida entisten hspb-kisojen tapaan mielivaltaisesti, vai pitääkö sampleista soida esim. vähintään x millisekuntia? millä tavalla sampleja saa efektoida? onko suotavaa, että lopputuloksesta kuulee edes harjaantuneella korvalla, mitä sampleja on käytetty ja miten? saako biisissä käyttää niin monta raitaa kuin näkee tarpeelliseksi?

onko kisaan tarjottaville sampleille pituusrajaa? määrärajaa? kanavarajaa?


- Saa.
- Sanoisin, että tärkeintä ei ole tarkkojen sääntöjen luominen ja niiden säntillinen noudattaminen, vaan lähinnä se luovuusbuusti, joka tulee typeristä rajoitteista. Toki voit eristää vaikka saha-aallon samplesta ja käyttää sitä oskillaattorina synassa, mutta se ei välttämättä ole kisan hengen mukaista. Jos sen sijaan kaipaat jotain tarkkaa rajaa, voidaan vaikka määrittää, että vähintään 1000 perättäistä samplea pitää soida peräkkäin, mutta mielestäni turhaa nyhräystä, kun ei säännön noudattamista voi mitenkään valvoa.
- Olisihan se kilpailun hengen mukaista, että tuotetuissa äänissä olisi samplejen sointi kuultavissa, eikä sampleja olisi pilkottu niin pieniksi, että oikeastaan voisi samantien osallistua millä tahansa biisillä ja silti voisi sanoa, että koko biisi koostuu yhdestä samplesta, johon vain on kohdistettu erisuuruisia vahvistuksia jokaista perättäistä samplea kohden.
- Raitoja voit lainata vaikka naapurilta, jos itseltä loppuu kesken.
- En ollut ajatellut, että minkäänlaisten rajojen asettaminen olisi tarpeen.

^ Vastaa Lainaa

accent
accent
10692 viestiä

#4 kirjoitettu 03.02.2018 15:52

Siitä sämplejä http://dukeaccent.com/...

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
586 viestiä

#5 kirjoitettu 03.02.2018 18:33

Kelpaako nämä?

Sampleja

^ Vastaa Lainaa

veezay
veezay
bassofriikki
7041 viestiä
Luottokäyttäjä

#6 kirjoitettu 04.02.2018 20:13

Jamsteri kirjoitti:
Kelpaako nämä?

Sampleja

phalene.wav, tunnistettavissa olevia sanoja. toisaalta en oo tän kisan poliisi. en ehkä edes vartija.

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
586 viestiä

#7 kirjoitettu 04.02.2018 21:12

No joo. Sieltä voisi toki leikata sen pois. Huomasin itekin vasta postauksen jälkeen että olin pyytänyt hauvaa lähemmäksi.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#8 kirjoitettu 05.02.2018 13:15

Kelpuutan tähän asti kisaan käytettäväksi annetut äänitteet Näin jälkikäteen luettuna aloitusviestin kriteerilista tuntuu aika tiukalta, mutta tosiaan ajatuksenani oli, että kilpailijat tai muuten vain sampleja kisaan luovuttavat yrittäisivät antaa sampleja, jotka pakottaisivat laatikon ulkopuolelta ajatteluun.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#9 kirjoitettu 07.02.2018 21:17

Tässä oma kontribuutioni: https://www.dropbox.co...

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1504 viestiä

#10 kirjoitettu 11.02.2018 11:53

Funereal kirjoitti:
Yleinen periaate on se, että jos et pysty kuvittelemaan samplea musiikillisessa kontekstissa, sample on riittävän huono. Varmaan diskaukseen johtavat ainakin seuraavat:
1. Selkeästi tunnistettava sävelkorkeus

Eikö tämä käytännössä poissulje sävelmusiikin tekemisen jos ei kaiva sampleista aaltomuotoja?

Toki tällä samplevalikoimalla jo tuo 1000 samplen raja riittää kun looppaa sopivan kohdan ja transponoi sen käytännössä aaltomuodoksi, ja/tai etsii esimerkiksi koiran haukunnasta kohdan joka kuulostaa säveleltä ja käyttää sitä lyhyenä, loopattuna tai timestretchattuna. Mutta sitten ei taatusti enää tunnistaisi alkuperäisen samplen sointia tai välttämättä edes sitä, mikä kilpailun sampleista on ollut lähdemateriaalina.

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#11 kirjoitettu 12.02.2018 15:52

katai kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Yleinen periaate on se, että jos et pysty kuvittelemaan samplea musiikillisessa kontekstissa, sample on riittävän huono. Varmaan diskaukseen johtavat ainakin seuraavat:
1. Selkeästi tunnistettava sävelkorkeus

Eikö tämä käytännössä poissulje sävelmusiikin tekemisen jos ei kaiva sampleista aaltomuotoja?

Toki tällä samplevalikoimalla jo tuo 1000 samplen raja riittää kun looppaa sopivan kohdan ja transponoi sen käytännössä aaltomuodoksi, ja/tai etsii esimerkiksi koiran haukunnasta kohdan joka kuulostaa säveleltä ja käyttää sitä lyhyenä, loopattuna tai timestretchattuna. Mutta sitten ei taatusti enää tunnistaisi alkuperäisen samplen sointia tai välttämättä edes sitä, mikä kilpailun sampleista on ollut lähdemateriaalina.


En usko, että poissulkisi, vaikka sitä noudattaisi hyvinkin ehdottomasti (joskin huomaa myöhempi keskustelu sääntöjen ehdottomuutta koskien). Esimerkiksi tiukalla bandpass-filtterillä saa vaikka kohinastakin kaivettua säveliä ulos. Tarvitaan vain enemmän luovuutta käyttökelpoisen äänimateriaalin kaivamiseksi sampleista ulos.

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1504 viestiä

#12 kirjoitettu 12.02.2018 17:15 Muok:12.02.2018 17:31

Funereal kirjoitti:
Esimerkiksi tiukalla bandpass-filtterillä saa vaikka kohinastakin kaivettua säveliä ulos. Tarvitaan vain enemmän luovuutta käyttökelpoisen äänimateriaalin kaivamiseksi sampleista ulos.

Tuo on kiehtova synteesitapa etenkin kun filtterin taajuus on linkitetty nuottien korkeuteen. Mukavaa että se on sallittu


Entäs nämä:

- transponointi ja äänenkorkeuden verhokäyrät usean kymmenen puolisävelaskeleen verran?

- äänenvoimakkuuden verhokäyrät?

- filtterin verhokäyrät?

- samplen "puhdistaminen" ja efektointi EQ:lla, virittämällä, Melodynellä, timestretchingilla tms. ennen kuin lataa sen sampleriin?

- reverb, flanger yms. perusefektit raitaefekteinä?

- säveliin linkitettyjen kampasuotimien, phasereiden yms. suotimien resonointi ilman selkeää itseoskillointia?

- Absynth, Harmor, Padshop ja vastaavat r(a)esynteesi-instrumentit?

- monikerroksisten sampleri-instrumenttien tekeminen useasta eri samplesta?

katai lisäsi 17:29 12.02.2018
Mallintava särö lienee syytä kieltää, muuten kai saa sähkökitaran melkein mistä vaan?

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#13 kirjoitettu 13.02.2018 13:43

katai kirjoitti:
Entäs nämä:

- transponointi ja äänenkorkeuden verhokäyrät usean kymmenen puolisävelaskeleen verran?

- äänenvoimakkuuden verhokäyrät?

- filtterin verhokäyrät?

- samplen "puhdistaminen" ja efektointi EQ:lla, virittämällä, Melodynellä, timestretchingilla tms. ennen kuin lataa sen sampleriin?

- reverb, flanger yms. perusefektit raitaefekteinä?

- säveliin linkitettyjen kampasuotimien, phasereiden yms. suotimien resonointi ilman selkeää itseoskillointia?

- Absynth, Harmor, Padshop ja vastaavat r(a)esynteesi-instrumentit?

- monikerroksisten sampleri-instrumenttien tekeminen useasta eri samplesta?

katai lisäsi 17:29 12.02.2018
Mallintava särö lienee syytä kieltää, muuten kai saa sähkökitaran melkein mistä vaan?


Sanoin, että en halua asettaa tiukkoja sääntöjä kisalle. Miksikö? Koska tiukkojen sääntöjen kohdalla a) rajanveto on hankalaa ja b) niiden valvonta on mahdotonta. Jos haluat venyttää sääntöjä niin pitkälle, että käytännössä kaikki rajoitteet poistuvat, niin osallistu johonkin muuhun skabaan, jossa ei ole rajoitteita. Itseäni ei ainakaan kiinnosta tällaisella kuolevalla saitilla hostata pilkunnysväyskisoja, vaan haluan syyn tehdä musiikkia ja leikkimielisesti kisailla kavereiden kanssa. Loppukädessä on omassa päätäntävallassasi, kuinka paljon haluat noudattaa "kisan henkeä" ja kuinka paljon haluat vain kaivaa täydellisiä saha- ja muita aaltoja sampleista, koska miten tahansa vedän rajat, se on aina mahdollista.

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1504 viestiä

#14 kirjoitettu 13.02.2018 15:08

Funereal kirjoitti:
Itseäni ei ainakaan kiinnosta tällaisella kuolevalla saitilla hostata pilkunnysväyskisoja, vaan haluan syyn tehdä musiikkia ja leikkimielisesti kisailla kavereiden kanssa.

Ethän suutu Kysyn noin tarkasti koska en ole varma onko kisan haasteeksi tarkoitettu enemmän samplejen pakottaminen musiikillisiksi vai uusien kontekstien ja tulkintojen etsiminen niille. Koskaan ei voi olla varma mistä näkökulmasta aloittaja kisan perustaa, täällä kun on sekä ääni- että säveltaiteen tekijöitä kuten äskettäinen oodikisa näytti.

Tällaisessa kisassa vaihtoehtoina on esimerkiksi:

1. miksata tulostimen ääni sellaisenaan koiran haukkumisen kanssa ja asettaa teoksen nimeksi "Isyysloma" > ääni/käsitetaide

2. järjestää samplet kollaasiksi säilyttäen niiden sointi ainakin jossain määrin, pelaillen äänien tekstuureilla yms. enemmän kuin sävelillä > äänitaide

3. 80-90-lukujen vaihteen konsoleiden ja tietokoneiden tapaan käyttää teknisiä keinoja pakottaakseen samplet sopimaan sävelmusiikin tekemiseen > säveltaide


Aiemmin olen osallistunut tällaiseen kisaan näkökulmasta joka on jossain kakkos- ja kolmosvaihtoehdon välillä. Tein esimerkiksi basarin äänenkorkeuden verhokäyrällä eikä siitä millään arvannut mikä sample se alunperin oli.


Tällä kertaa mieleeni tuli esimerkiksi sävyttää vesisample resonoivalla kampasuotimella Absynthissa ja tehdä siitä tällä tavoin basso tai pad joka kuulostaa vähän siltä kuin soittaisi selloa hiekkapaperilla. Koiran haukkumisen (joka valmiiksi soi sävelenä) ajattelin pakottaa melodiainstrumentiksi käyttäen lyhyttä envelopea ja raidalla olevaa reverbiä piilottamaan samplen alkuperäinen luonne, koska koiralta kuulostava koira melodiainstrumenttina on esteettisesti liian hassu siihen tunnelmaan jonka biisiin haluaisin.

Perusaaltoja en ajatellut etsiä, mutta erikoisten aaltomuotojen löytyminen on näiden samplejen rikkaus. Tulostimista yms. koneista esimerkiksi saattaa löytyä jokin kiva sointu tai ääniklusteri.

Ovatko tuollaiset kikkailut oikeita vai vääriä lähtökohtia tähän kisaan?

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#15 kirjoitettu 14.02.2018 13:40

katai kirjoitti:
Funereal kirjoitti:
Itseäni ei ainakaan kiinnosta tällaisella kuolevalla saitilla hostata pilkunnysväyskisoja, vaan haluan syyn tehdä musiikkia ja leikkimielisesti kisailla kavereiden kanssa.

Ethän suutu Kysyn noin tarkasti koska en ole varma onko kisan haasteeksi tarkoitettu enemmän samplejen pakottaminen musiikillisiksi vai uusien kontekstien ja tulkintojen etsiminen niille. Koskaan ei voi olla varma mistä näkökulmasta aloittaja kisan perustaa, täällä kun on sekä ääni- että säveltaiteen tekijöitä kuten äskettäinen oodikisa näytti.


Tässä on säännöt edellisestä kisasta, ja ajatukseni oli, että syntyvät kappaleet noudattavat samaa kaavaa: "Tee huippubiisi käyttäen lähtömateriaalina pelkästään valikoimiani kamalia sampleja ja postaa se tähän ketjuun. Kaikkia sampleja ei ole pakko käyttää. Äänen raskas käsittely ja samplejen kidutus on sallittua ja jopa toivottavaa. Ideana on se, että kappale perustuu ensisijaisesti äänimateriaalin luovaan käyttöön. Lähtömateriaalin kanssa on käytännössä vapaat kädet."

Mielestäni tämä menee aika jankkaamiseksi, mutta en näe miten tuo yllä mainittu eroaa siitä, kun sanon, että mitään tiukkoja sääntöjä ei ole.

Tällaisessa kisassa vaihtoehtoina on esimerkiksi:

1. miksata tulostimen ääni sellaisenaan koiran haukkumisen kanssa ja asettaa teoksen nimeksi "Isyysloma" > ääni/käsitetaide

2. järjestää samplet kollaasiksi säilyttäen niiden sointi ainakin jossain määrin, pelaillen äänien tekstuureilla yms. enemmän kuin sävelillä > äänitaide

3. 80-90-lukujen vaihteen konsoleiden ja tietokoneiden tapaan käyttää teknisiä keinoja pakottaakseen samplet sopimaan sävelmusiikin tekemiseen > säveltaide


Mikä vain kelpaa.

Aiemmin olen osallistunut tällaiseen kisaan näkökulmasta joka on jossain kakkos- ja kolmosvaihtoehdon välillä. Tein esimerkiksi basarin äänenkorkeuden verhokäyrällä eikä siitä millään arvannut mikä sample se alunperin oli.


Sanoiko silloinkin aloittaja, että mitään sääntöjä ei ole?

Tällä kertaa mieleeni tuli esimerkiksi sävyttää vesisample resonoivalla kampasuotimella Absynthissa ja tehdä siitä tällä tavoin basso tai pad joka kuulostaa vähän siltä kuin soittaisi selloa hiekkapaperilla. Koiran haukkumisen (joka valmiiksi soi sävelenä) ajattelin pakottaa melodiainstrumentiksi käyttäen lyhyttä envelopea ja raidalla olevaa reverbiä piilottamaan samplen alkuperäinen luonne, koska koiralta kuulostava koira melodiainstrumenttina on esteettisesti liian hassu siihen tunnelmaan jonka biisiin haluaisin.

Perusaaltoja en ajatellut etsiä, mutta erikoisten aaltomuotojen löytyminen on näiden samplejen rikkaus. Tulostimista yms. koneista esimerkiksi saattaa löytyä jokin kiva sointu tai ääniklusteri.


Kuulostaa ihan kisan luonteen mukaiselta.

Ovatko tuollaiset kikkailut oikeita vai vääriä lähtökohtia tähän kisaan?


Ei ole yhtä oikeaa lähestymistapaa tähän kisaan.

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1504 viestiä

#16 kirjoitettu 14.02.2018 13:50

Tämä selvä, kiitos!


Mihin ajankohtaan saakka saa tarjota sampleja ja milloin kilpailu alkaa ja päättyy?

^ Vastaa Lainaa

Funereal
Funereal
2716 viestiä

#17 kirjoitettu 21.02.2018 14:29

katai kirjoitti:
Tämä selvä, kiitos!


Mihin ajankohtaan saakka saa tarjota sampleja ja milloin kilpailu alkaa ja päättyy?


Toivoin, että tähän olisi saatu vähän enemmänkin sämpylöitä kerättyä, mutta ehkä näillä mennään ja asetan deadlinet yms. myöhemmin (tänään).

^ Vastaa Lainaa

Jamsteri
Jamsteri
586 viestiä

#18 kirjoitettu 21.02.2018 16:13

Minä voin koittaa kaivaa illemmasta vielä lisääjotain helmiä kunhan pääsen ensin töistä kotia. Toisaalta en oo kyllä varma että onko muilla muita kelvottomia ääniä.

^ Vastaa Lainaa

samiviinik
samiviinik
286 viestiä

#19 kirjoitettu 21.02.2018 16:34

Funereal kirjoitti:
katai kirjoitti:
Tämä selvä, kiitos!


Mihin ajankohtaan saakka saa tarjota sampleja ja milloin kilpailu alkaa ja päättyy?


Toivoin, että tähän olisi saatu vähän enemmänkin sämpylöitä kerättyä, mutta ehkä näillä mennään ja asetan deadlinet yms. myöhemmin (tänään).


Konemusiikki puoli ei oikein vedä.

^ Vastaa Lainaa

katai
katai
1504 viestiä

#20 kirjoitettu 21.02.2018 20:51

Tässä pieni samplepaketti jos vielä ehtii mukaan:

https://www.dropbox.com/s/7ch0ci1me8fglgt/katai_samplet.zip?dl=1

^ Vastaa Lainaa

tompa
tompa
231 viestiä

#21 kirjoitettu 21.02.2018 21:55

Voi olla että minultakin löytyy joitakin huonoja sampleja mutta niiden kaivamisessa menee jonkin verran aikaa. Toisaalta muiden tarjoamista sampleista saattaisi syntyä jotain myös omissa käsissäni.

^ Vastaa Lainaa

Vastaa Aloita uusi keskustelu